Migracja po dwóch dekadach

Bank BGŻ wymienia - zainstalowany jeszcze w latach 90. - system BankStreet. Nowa aplikacja - Flexcube - wspomaga działania centrali.

Ważnym czynnikiem, który wpłynął na rozpoczęcie projektu wdrożenia Flexcube była także potrzeba dostarczania na bieżąco aktualnej, skonsolidowanej i wiarygodnej informacji na poziomie zarządczym.

Marek Parys, dyrektor Departamentu Dużych Projektów IT w BGŻ

Projekt rozpoczął się w sierpniu 2007 r. i został poprzedzony dziewięciomiesięczną analizą przedwdrożeniową. Do czerwca br. zakończono dwa z pięciu etapów. Obejmują one zakresem takie obszary funkcjonalne, jak: operacje wymiany walut, rynek pieniężny; płatności zagraniczne i krajowe, uzgadnianie rachunków NOSTRO/LORO; papiery wartościowe; kredyty konsorcjalne oraz operacje dokumentowe. Projekt jest realizowany z udziałem Sygnity, która jest partnerem Oracle Financials Services Software (dawny iFlex).

Spadkobierca transformacji

Nowe, nowoczesne narzędzie ma zastąpić system BankStreet zainstalowany jeszcze w połowie lat 90, gdy powstawały w Polsce pierwsze banki komercyjne. W chwili obecnej wymaga on bardzo dużej pracochłonności. Każda zmiana to de facto osobny projekt. BankStreet został stworzony przez ICD Comp Consulting, firmę w 100 proc. należącą dziś do Sygnity. "Jest to tak naprawdę system księgowy posługujący się strukturą planu kont, a nie produktów, jak dziś wykorzystywane rozwiązania. Dodatkowo działa na bazie danych Progress, która jest stosowana przez coraz mniej firm" - opowiada Marek Parys, dyrektor Departamentu Dużych Projektów IT w Banku BGŻ.

Projekt wdrożenia Nowego Systemu Informatycznego Centrali (NSIC) został rozpoczęty w wyniku rosnących potrzeb Banku BGŻ w zakresie obsługi coraz większego wolumenu transakcji i potrzeby automatyzacji procesów koniecznych do ich rozliczania. Nadrzędnym jego celem są jednak działania związane z podniesieniem poziomu sprzedaży produktów bankowych, w tym zwłaszcza zwiększenie sprzedaży produktów skarbowych. "Po zakończeniu projektu będziemy mieli możliwość obsługi zwiększonego wolumenu transakcji bez konieczności zwiększania zatrudnienia w komórkach operacyjnych, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka operacyjnego i kosztów reklamacji oraz możliwość łatwiejszego i szybszego wprowadzania nowych produktów lub modyfikacji już istniejących" - tłumaczy Marek Parys.

Ważnym czynnikiem, który wpłynął na rozpoczęcie projektu była także potrzeba dostarczania na bieżąco aktualnej, skonsolidowanej i wiarygodnej informacji na poziomie zarządczym. Dodatkowym efektem wdrożenia Flexcube jest podniesienie efektywności realizowanych procesów operacyjnych dzięki wprowadzeniu systemu STP (Straight Through Processing) automatyzującego procesy związane z realizacją transakcji. "Z punktu widzenia procesów wewnętrznych istotna była konieczność ograniczenia ryzyka operacyjnego i podniesienie efektywności realizowanych procesów oraz aktualnych możliwości i jakości obsługi produktów skarbowych, kredytowych, rachunków bankowych oraz produktów związanych z zarządzaniem środkami na rachunkach klientów" - dodaje Marek Parys.

Integracja systemów…

W związku z rozpoczęciem projektu, po stronie banku powstał silny, 66-osobowy zespół. Z tego 10, pracujących w nim specjalistów było zatrudnionych na pełen etat. Szefem projektu został Marek Parys. Jego zastępcą jest, zastępca dyrektora Departamentu Operacji Zagranicznych. Departament ten jest właścicielem biznesowym systemu i głównym beneficjentem projektu. Sponsorem projektu jest wiceprezes zarządu Banku BGŻ, nadzorujący Piony Informatyki i Operacji. Projekt jest też bezpośrednio nadzorowany przez dyrektora zarządzającego ds. informatyki.

Wdrożenie systemu Flexcube to przede wszystkim pełna integracja i automatyzacja wszystkich procesów związanych z obsługą i realizacją transakcji w systemie centralowym. Bank w tym projekcie pełni rolę generalnego integratora koordynując współpracę z wszystkimi dostawcami. Jest odpowiedzialny m.in. za zapewnie terminowych dostaw oprogramowania, w którym - w związku z wdrożeniem Flexcube - muszą nastąpić zmiany. Projekt - poza wdrożeniem systemu centralowego - ma też na celu pełne zintegrowanie nowego narzędzia z innymi systemami, w tym z oddziałowym systemem transakcyjnym - Eurobank On-line. Łącznie w ramach projektu NSIC z systemem Flexcube zostało zintegrowanych 35 różnych systemów, m.in. Kondor +, Swift, Sorbnet/Sorbnet- Euro, Elixir/Euro Elixir, Orlando, czy Elbon.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200