Między funkcjonalnością, a bezpieczeństwem
- 04.02.2014, godz. 08:30
Kto obsłuży ZUS?
Do wypowiedzi Łukasza Bromirskiego odniósł się przedstawiciel właśnie jednej z dużych instytucji. Dariusz Śpiewak, wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przyznał, że model chmurowy leży w obszarze zainteresowań tej organizacji. Wiąże się to z reformą systemu ubezpieczeń społecznych, który zakłada przeniesienie części oszczędności obywateli z Otwartych Funduszy Emerytalnych do ZUS. Duża część deklaracji w tej sprawie będzie zapewne spływać tuż przed terminem, w którym ubezpieczeni mogą dokonać wyboru. Biorąc pod uwagę, że sprawa dotyczy 16 mln rachunków emerytalnych, Zakład może spodziewać się w lipcu dużego obciążenia swoich systemów informatycznych.
Chmura w opinii Dariusza Śpiewaka to dobre rozwiązanie problemu. Skalowalna infrastruktura może obsłużyć ogromną liczbę spraw, może nawet od kilku milionów ludzi w ciągu kilku tygodni. Tymczasem, kiedy ZUS pytał dostawców o możliwość dostarczenia odpowiedniej usługi chmurowej, uwzględniającej specyfikę obowiązków administracji publicznej, w modelu zakładającym odpowiedzialność za przygotowanie konkretnej usługi, to ofert z rynku zabrakło. „Czy to są wymagania, które przekraczają możliwości dostawców?” – pytał Dariusz Śpiewak.
Zobacz również:
- Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
- Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI
- Mozilla stworzyła nową usługę, która usuwa nasze wrażliwe dane z internetu
Rozwiązanie hybrydowe
Leszek Hołda, prezes Integrated Solutions, powiedział, że chmura jest narzędziem do osiągania konkretnych celów, trzeba je tylko zdefiniować. Prezes Integrated Solutions wierzy w chmurę ewolucyjną, która adresuje konkretne potrzeby firm, nie w chmurę rewolucyjną. Zbudowanie dla jednego klienta z bardzo specyficznymi potrzebami chmury, której zasoby nie będą mogły być dzielone z innymi klientami, dla potencjalnego dostawcy nie jest opłacalne z finansowego punktu widzenia. Im bardziej niestandardowa chmura, tym trudniej znaleźć innych użytkowników i tym samym trudniej sfinansować całe przedsięwzięcie.
Leszek Hołda twierdzi, że można jednak znaleźć inne, niestandardowe wyjście z sytuacji. Chodzi o stworzenie rozwiązania hybrydowego. Część zasobów musi stanowić rozwiązania dedykowane, a do nich trzeba dodać pewne komponenty skalowalne, które można współdzielić z innymi klientami. Takie rozwiązanie staje się już bardziej atrakcyjne z biznesowego punktu widzenia.
Prezes Integrated Solutions zauważył, że klienci przez odpowiedni dobór usług mogą znacząco podnieść bezpieczeństwo swoich danych przetwarzanych w chmurze. Dla wielu klientów istotne jest miejsce przechowywania danych i wykonywania na nich operacji. Z myślą o takich klientach Integrated Solutions zbudowało centrum przetwarzania danych w Polsce. Korzystanie z tego typu chmury znacznie ogranicza obawy dotyczące wycieku danych za granicę i ułatwia klientom procesy zarządzania i kontroli. „Żeby sprawdzić, czy wszystko jest w porządku, nie trzeba wizy do USA” – żartował Leszek Hołda.
Prezes Integrated Solutions stwierdził, że poza specyficznymi potrzebami klientów istnieją całe obszary, w których chmura oferuje korzyści nieporównywalne z rozwiązaniami on-premise u klienta. Jako przykład podał świadczone przez jego firmę chmurowe usługi obrony przed atakami typu Distributed Denial of Service (DDoS Protection). Dla pojedynczego klienta wybudowanie podobnej infrastruktury jest nieopłacalne. Za to korzystanie z niej w modelu chmurowym kosztuje stosunkowo niewiele, a dostawca dodatkowo może zapewnić wyższy poziom ochrony przez ścisłą współpracę z operatorem i filtrowanie ruchu.
To przykład na to, że jeśli chmura znajdzie odpowiedni obszar i dobrze pokryje zapotrzebowanie klienta, to znajduje zastosowanie i bardzo szybko się rozprzestrzeni. Tendencja przyrostu jest tu praktycznie ekspotencjalna. „To pokazuje, że chmura to nie tylko bariery przed tym, żeby ją wdrożyć, ale i konkretne przykłady, które już dziś funkcjonują” – konkludował Leszek Hołda.
Na to pytanie odpowiedzi szukała firma analityczno-doradcza Audytel. Z jej raportu „Badanie wykorzystania przetwarzania w chmurze w największych polskich organizacjach” dowiadujemy się m.in., że:
55% największych polskich organizacji w ogóle nie stosuje przetwarzania w chmurze.
40% największych polskich organizacji nie ma tego nawet w planach.
75% respondentów deklaruje, że korzysta z chmury prywatnej.
20% – takiego poziomu oszczędności oczekują firmy wdrażające przetwarzanie w chmurze. Realnie te plany udaje się jednak zrealizować tylko połowicznie.
W firmach korzystających z chmury co czwarta aplikacja dostarczana jest w modelu cloudowym.
Wirtualne serwery są najbardziej popularną usługą chmurową.
Organizacje obawiają się przede wszystkim naruszenia bezpieczeństwa danych, w tym danych osobowych.