Komunikacja jako usługa - połączmy się w chmurze
- Paweł Szczepaniak,
- 18.09.2012
W modelu dedykowanym pojedyncza instancja narzędzi do zintegrowanej komunikacji jest dedykowana konkretnemu klientowi. Pozostała część infrastruktury służącej do routingu ruchu jest wciąż współdzielona przez klientów. Ten model jest używany przez klientów o wyższych wymaganiach w zakresie bezpieczeństwa - np. instytucje finansowe.
W przypadku wdrożenia dedykowanego możemy rozróżnić dwa sposoby jego realizacji:
- z wykorzystaniem dedykowanych maszyn fizycznych
- z wykorzystaniem dedykowanych maszyn wirtualnych.
Rozwiązanie korzystające z wirtualizacji pozwala na obniżenie kosztów prowadzenia usługi przez operatora. Jest droższe niż środowisko współdzielone o koszt oprogramowania wirtualizacyjnego, ale pozbawione w znacznym stopniu jego wad. Z punktu widzenia zarządzania także jest korzystniejsze w porównaniu z dedykowanymi maszynami fizycznymi.
Model zintegrowany wdrożenia jest przeznaczony dla korporacji i dużych instytucji. Infrastruktura rozwiązania jest instalowana na miejscu u klienta. Zarządzaniem i monitorowaniem zajmuje się firma integrująca. Mechanizmy i architektura są dokładnie takie same jak w poprzednich przypadkach, tylko odtworzone u klienta.
Hybryda: CaaS z lokalną kontrolą
W odróżnieniu od takich usług jak CRM, usługi komunikacyjne mają specjalne uwarunkowania. Obsługują aplikacje odbywające się w czasie rzeczywistym, ponieważ służą do bezpośredniego kontaktu z klientem. Czasowa utrata dostępu do systemu CRM może być dużą niedogodnością, ale utrata łączności telefonicznej z firmą może stanowić dużo poważniejszy problem i jest dotkliwie odczuwalna przez klientów i kontrahentów.
Potencjalna możliwość utraty połączeń głosowych jest jednym z powodów, dla których wiele organizacji obawia się zaufać firmom oferującym usługi CaaS. Obaw jest zresztą więcej:
- poważne zakłócenia w funkcjonowaniu biznesu w sytuacji niedostępności usługi
- zmienna jakość rozmów, która może irytować klientów
- utrata kontroli nad wartościowymi danymi
- niedostateczny poziom bezpieczeństwa zarówno głosu, jak i danych.
Tego typu zarzuty mogą być uzasadnione w stosunku do rozwiązań w chmurze publicznej. Dlatego tym, dla których ciągłość i jakość komunikacji mają znaczenie krytyczne, są oferowane rozwiązania dedykowane lub hybrydowe, które pozwalają wykluczyć lub zminimalizować do akceptowalnego poziomu powyższe zagrożenia.
Rozwiązanie hybrydowe pozwala na:
- utrzymanie aktualnego dostawcy telekomunikacyjnego
- podłączenie linii telefonicznych do bramy VoIP umieszczonej w sieci lokalnej
- podłączenie lokalnego urządzenia zarządzającego połączeniami (call management)
- utworzenie zaufanego połączenia między siecią lokalną a data center firmy świadczącej usługi CaaS
- uruchomienie telefonów VoIP.