Komunikacja jako usługa - połączmy się w chmurze

Dostępnymi w chmurze usługami komunikacyjnymi zaczynają się interesować firmy małe i duże, z różnych branż. Usługi Communications as a Service (CaaS), znane także pod nazwą Hosted Communications, pozwalają na uruchomienie VoIP (Voice Over IP) lub Unified Communications (UC) bez konieczności zakupu i zarządzania dedykowanym sprzętem i oprogramowaniem.

Zalety CaaS

Podobnie jak w przypadku innych serwisów udostępnianych w chmurze, także w przypadku usług komunikacyjnych podstawowymi powodami ich stosowania są efektywność kosztowa i możliwość szybkiego uruchamiania usług. Oszczędności związane z hostingiem usług komunikacyjnych wiążą się z modelem rozliczeniowym. Najczęściej nie ponosimy kosztów początkowych, a opłata instalacyjna jest ich niewielką częścią. W ramach abonamentu płacimy tylko za wykorzystane usługi - np. za liczbę stanowisk. Nie bez znaczenia jest także fakt, że nie ponosimy także kosztów uaktualniania platformy do nowszych wersji a także kosztów modernizacji infrastruktury.

Komunikacja jako usługa - połączmy się w chmurze

Modele wdrażania CaaS - współdzielony i dedykowany

To usługodawca dba o rozwój platformy pod każdym względem i zapewnia odpowiednią jakość usług określoną w umowie. Dzięki temu w zasięgu budżetów nawet małych i średnich firm mogą znaleźć się usługi o wysokim poziomie dostępności i SLA (Service Level Agreement). Operator zadba także o odpowiednie bezpieczeństwo. Usługę w chmurze łatwo rozszerzać o kolejne moduły i funkcjonalności w ramach elastycznej oferty operatora.

W ramach CaaS wykorzystywane są technologie oparte na protokołach IP (Internet Protocol) oraz SIP (Session Initiation Protocol). Wyeliminowało to wiele ograniczeń fizycznych, pozwalając na wykorzystanie wirtualnych, wielokanałowych i elastycznych infrastruktur udostępniania usług hostowanych. Przykładami zastosowań hostowanej komunikacji są:

- wirtualne contact center

- platformy zunifikowanej komunikacji

- wirtualny telefon.

Modele wdrożenia CaaS

Komunikacja jako usługa - połączmy się w chmurze

Hybryda: CaaS połączone z siecią lokalną

Rozróżniamy trzy modele wdrożenia usług CaaS:

- współdzielony (multi-tenant)

- dedykowany

- zintegrowany

- hybrydowy.

W modelu współdzielonym usługodawca hostuje całość wyposażenia w swoim centrum danych, w tym samym środowisku (virtual partitioning) dla wielu instancji. Zwykle tylko router, przełącznik i telefony są w tej sytuacji zlokalizowane u klienta. Cały ruch odbywa się poprzez połączenie szerokopasmowe lub sieć WAN dostarczoną przez usługodawcę.

Model współdzielony oferuje najniższy poziom izolacji systemów klientów. Ma to wpływ na ich bezpieczeństwo oraz wydajność.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200