Komunikacja jako usługa - połączmy się w chmurze
- Paweł Szczepaniak,
- 18.09.2012
Dostępnymi w chmurze usługami komunikacyjnymi zaczynają się interesować firmy małe i duże, z różnych branż. Usługi Communications as a Service (CaaS), znane także pod nazwą Hosted Communications, pozwalają na uruchomienie VoIP (Voice Over IP) lub Unified Communications (UC) bez konieczności zakupu i zarządzania dedykowanym sprzętem i oprogramowaniem.
Zalety CaaS
Podobnie jak w przypadku innych serwisów udostępnianych w chmurze, także w przypadku usług komunikacyjnych podstawowymi powodami ich stosowania są efektywność kosztowa i możliwość szybkiego uruchamiania usług. Oszczędności związane z hostingiem usług komunikacyjnych wiążą się z modelem rozliczeniowym. Najczęściej nie ponosimy kosztów początkowych, a opłata instalacyjna jest ich niewielką częścią. W ramach abonamentu płacimy tylko za wykorzystane usługi - np. za liczbę stanowisk. Nie bez znaczenia jest także fakt, że nie ponosimy także kosztów uaktualniania platformy do nowszych wersji a także kosztów modernizacji infrastruktury.
W ramach CaaS wykorzystywane są technologie oparte na protokołach IP (Internet Protocol) oraz SIP (Session Initiation Protocol). Wyeliminowało to wiele ograniczeń fizycznych, pozwalając na wykorzystanie wirtualnych, wielokanałowych i elastycznych infrastruktur udostępniania usług hostowanych. Przykładami zastosowań hostowanej komunikacji są:
- wirtualne contact center
- platformy zunifikowanej komunikacji
- wirtualny telefon.
Modele wdrożenia CaaS
Rozróżniamy trzy modele wdrożenia usług CaaS:- współdzielony (multi-tenant)
- dedykowany
- zintegrowany
- hybrydowy.
W modelu współdzielonym usługodawca hostuje całość wyposażenia w swoim centrum danych, w tym samym środowisku (virtual partitioning) dla wielu instancji. Zwykle tylko router, przełącznik i telefony są w tej sytuacji zlokalizowane u klienta. Cały ruch odbywa się poprzez połączenie szerokopasmowe lub sieć WAN dostarczoną przez usługodawcę.
Model współdzielony oferuje najniższy poziom izolacji systemów klientów. Ma to wpływ na ich bezpieczeństwo oraz wydajność.