Komunikacja IP - transformacja trwa

Wideokonferencje dla wszystkich, TelePresence dla wybrańców

W segmencie rozwiązań wideokonferencyjnych wyraźnie zaznacza się tendencja do używania dedykowanych aplikacji webowych oraz stosunkowo tanich zestawów sprzętowych. Szeroko promowane jeszcze kilka lat temu systemy TelePresence (teleobecność, "naturalna komunikacja") są używane wyłącznie w międzynarodowych korporacjach, dysponujących odpowiednim zapleczem finansowym. W rozwiązania TelePresence zainwestowała większość dużych firm z listy Fortune 100 (ponad 94%). Według ekspertów część tych drogich systemów kupowana jest dla prestiżu i podtrzymywania dobrej opinii o korporacji. Często nie ma potrzeby wykładania znacznych środków finansowych (miliony dolarów) na sale konferencyjne złożone z dużych ekranów plazmowych (powyżej 60 cali), specjalnie zaprojektowanych mebli oraz odpowiednio dobranych elementów nagłaśniających.

Analitycy prognozują, że rynek zaawansowanych rozwiązań TelePresence, zdominowany obecnie przez Cisco Systems i Polycom, będzie się zawężał do ściśle określonych zastosowań (międzynarodowe zespoły Research & Development, projektanci CAD, kadra zarządzająca). W obszarach tych funkcjonalność drogich zestawów teleobecności (najwyższa jakość obrazu, dźwięku, możliwości omawiania kluczowych decyzji w zamkniętym kręgu ekspertów) jest wyjątkowo pożądana.

Segment wideokonferencji wykracza jednak daleko poza systemy TelePresence. Według danych Global Industry Analysts, w 2017 r. wartość tego rynku może sięgnąć 14 mld USD. Choć szacunki mogą wydawać się zbyt optymistyczne - szczególnie gdy weźmie się pod uwagę recesję obserwowaną w USA i krajach Starego Kontynentu - to warto odnotować, że popyt na usługi wideokonferencyjne będzie zdecydowanie wzrastał. Zmianie ulegną jedynie grupy preferowanych narzędzi wykorzystywanych do zestawiania połączeń i pracy grupowej.

Prognozy zawarte w Cisco Visual Networking Index (2011-2016) pokazują, że w ciągu pięciu lat ruch internetowy związany z biznesowymi wideokonferencjami wzrośnie sześciokrotnie. Stanie się tak przede wszystkim dzięki wysokiej dostępności tanich rozwiązań sprzętowych (aparaty, kamery wbudowane w laptopy, tablety, smartfony), wydajnych łączy internetowych oraz szerokiej gamy dedykowanych aplikacji i usług (Skype, Google Talk, Facetime, WebEx, ClickMeeting, Infinite Conferencing, GoToMeeting itp.). Coraz popularniejsze staje się oferowanie wideokonferencji w modelu chmurowym (cloud computing) - wówczas klienci (firmy) muszą jedynie zadbać o wyposażenie pracowników w kamerki, nad poprawnym funkcjonowaniem aplikacji czuwa usługodawca.

Komunikacja IP - transformacja trwa

TOP 200