Komunikacja IP - transformacja trwa

Jednolicie, ale w chmurze

Systemy Unified Communications and Collaboration (UCC) w dalszym ciągu stanowią kwintesencję komunikacji XXI wieku, choć liczba wdrożeń kompletnych rozwiązań została ostro przyhamowana. W dobie niepewności gospodarczej zarządzający firmami wyjątkowo dokładnie analizują stosunek poniesionych kosztów do oczekiwanego okresu zwrotu z inwestycji. Mimo to specjaliści IDC prognozują, że w latach 2011-2016 w regionie EMEA wartość rynku UCC wzrośnie z 6,9 mld USD do 11,7 mld USD. Analitycy zwracają jednak uwagę, że szacunki te mogą się zmienić w zależności od głębokości recesji w strefie Euro i przewidywań dotyczących szybkości wychodzenia z zaistniałych problemów gospodarczych.

W 2012 r. liczba wdrożeń rozwiązań UCC najszybciej rosła w Niemczech (10,3%), Francji (9,6%) i Wielkiej Brytanii (7,7%). Dzięki unijnym dotacjom i konieczności wymiany przestarzałych systemów telekomunikacyjnych oczekuje się, że w latach 2011-2016 to Polska i Czechy będą odznaczały się największą dynamiką przyrostu wdrożeń rozwiązań UCC.

Analitycy przekonują, że jednym z głównych wyzwań stojących przed dyrektorami działów IT jest odpowiednie dobranie strategii implementacji systemów ujednoliconej komunikacji i pracy grupowej. Kompletne rozwiązania złożone są nie tylko z wydajnych serwerów komunikacyjnych, ale i dedykowanych aplikacji, sprzętu peryferyjnego i licznych dodatków, mających podnieść komfort codziennej pracy. Tymczasem w praktycznych zastosowaniach wiele z tych funkcji nigdy nie zostanie użytych, a na mocy standardowych umów firmy będą zobowiązane do uiszczenia opłat (przenoszących własność, abonamentowych bądź licencyjnych).

Wybierając poszczególne elementy systemów Unified Communications and Collaboration klienci biznesowi decydują się przede wszystkim na zintegrowanie telefonii VoIP (Voice over IP) z modułami pozwalającymi uzyskać połączenie z sieciami komórkowymi (extension-to-cellular), komunikatorami IM (Instant Messaging) i wideokonferencjami. Analitycy zauważają, że jednym z czynników napędzających zainteresowanie systemami UCC jest stale rosnący popyt na smartfony .

Komunikacja IP - transformacja trwa

Wartość sprzedaży najdroższych systemów wideokonferencyjnych (korporacyjnych, TelePresence) w 2015 roku

Do czołowych producentów całościowych rozwiązań ujednoliconej komunikacji i pracy grupowej należą Cisco Systems, Avaya, Microsoft i Alcatel-Lucent. Muszą oni jednak mieć na uwadze, że coraz więcej dostawców oferuje rozwiązania pozwalające korzystać z części funkcjonalności UCC, żądając za nie znacznie mniej pieniędzy niż główni gracze.

Na znaczeniu zyskują usługi komunikacyjne świadczone w modelu cloud computing (chmura obliczeniowa). Rynek CaaS (Communications-as-a-Service) ciągle się rozwija i stanowi ciekawą alternatywę, szczególnie dla segmentu małych oraz średnich przedsiębiorstw. Według danych zawartych w raporcie Global Hosted Unified Communications Market 2011-2015, rynek hostowanych usług komunikacyjnych będzie rósł w tempie ponad 20% rocznie. Głównym czynnikiem wzrostu popytu na takie rozwiązania będzie dążenie do centralizacji zarządzania telekomunikacją w firmie i perspektywa obniżenia kosztów operacyjnych.

Wśród przeszkód mogących realnie wpłynąć na spowolnienie zainteresowania usługami CaaS znajdują się obawy o bezpieczeństwo danych biznesowych (bazy klientów, nagrywanie rozmów, negocjacje itp.) i niemożność zapewnienia stabilnego łącza szerokopasmowego, przeznaczonego do połączeń telekomunikacyjnych. Eksperci podkreślają jednak, że przynajmniej ten ostatni argument traci powoli na znaczeniu, przede wszystkim ze względu na rosnące inwestycje w stacjonarne i mobilne sieci dostępowe w wielu regionach świata.


TOP 200