Kolejny rok na starcie

<div class="tabelka">

Kropki i przecinki

Kolejny rok na starcie

Marek Sobczyk, kierownik działu informatyki Henkel Polska

Wmodelu współpracy informatyki z biznesem przyjętym w Henkel Polska teoretycznie funkcjonuje stanowisko kluczowego użytkownika. Z doświadczeń wiemy już jednak, że jego wykształcenie jest bardzo trudne. Jednocześnie normalna rotacja na stanowiskach powoduje, że co jakiś czas stracimy kluczowych użytkowników i musimy szukać i szkolić nowych. Głównymi użytkownikami zostają ludzie, którzy pełnią w projekcie wdrożenia pewne funkcje lub też dysponują pewnym potencjałem, by je pełnić. Tacy jednak ludzie często są awansowani lub zmieniają swoją ścieżkę kariery. W słoweńskim oddziale Henkel zdarzyło się tak, że wszyscy kluczowi użytkownicy znaleźli się po pewnym czasie w zespole wspierającym użytkowników SAP R/3, a więc przeszli na stronę informatyczną. A przecież tylko dzięki sensownej współpracy ludzi po obu stronach można np. zdefiniować wszystkie obszary zwrotu z inwestycji w nowy system informatyczny.

Wydaje się, że na Zachodzie ten system współpracy działa lepiej dzięki oddelegowaniu do współpracy po obu stronach dedykowanych pracowników. Tam są oddzielni ludzie od kropek i oddzielni od przecinków. Tu ci sami ludzie zajmują się kropkami, przecinkami, a do tego mają pod opieką jeszcze wykrzykniki i znaki zapytania.</div>

<div class="tabelka">

Jak wykorzystać to, co już jest

Kolejny rok na starcie

Marek Kloc, kierownik działu informatyki Polmos Zielona Góra

Obniżanie kosztów nadal znajduje się w centrum uwagi osób zarządzających przedsiębiorstwem. Zawsze staramy się, by koszty informatyki były jak najniższe, ale utrzymanie takiej ilości systemów i jednocześnie zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wymaga nakładów finansowych. Zaczęliśmy jednak zastanawiać się, w jaki sposób upiec kilka pieczeni na jednym ogniu.

Jak skonsumować nakłady poniesione już przy okazji innych projektów? Jak planować nowe projekty, by poniesione nakłady stwarzały możliwość wielokrotnego i różnorodnego ich wykorzystania w przyszłości, by stanowiły możliwie najbardziej efektywny fundament pod kolejne przedsięwzięcia? Jak zaplanować infrastrukturę na tyle elastyczną, by można było szybko dostosować ją do zmian wielkości obsługiwanych jednostek organizacyjnych? Stworzenie hurtowni danych nie musi oznaczać konieczności zakupienia dodatkowej silnej maszyny. Można zastanawiać się nad wykorzystaniem w nocy wolnej mocy serwerów czy komputerów użytkowników. To tylko jeden z przykładów myślenia o sposobach wielokrotnego wykorzystania posiadanych już przez firmę zasobów, które w obliczu redukcji kosztów staje się koniecznością. Ponadto, aby poniesione koszty miały sens, szefowie działów IT muszą rzadziej "myśleć bitami", a częściej w kategoriach biznesu, wybierając narzędzia i systemy, które są dla biznesu realną wartością.</div>

<div class="tabelka">

Słabe ogniwo - współpraca między biznesem a IT

Kolejny rok na starcie

Krzysztof Ptak, kierownik działu informatyki Sanitec Koło

Ten rok przyniesie zmianę kształtu działu informatyki. Informatyka "infrastrukturalna" zostanie oddzielona od informatyki "zarządczej". Spróbujemy poprawić współpracę między informatyką a biznesem. Za rozwój każdego modułu głównego systemu wspierającego zarządzanie, SAP R/3, będzie odpowiedzialny tandem składający się z - nazwijmy go umownie - inżyniera systemowego, ze strony informatycznej, oraz kluczowego użytkownika ze strony biznesowej. Tandem ten będzie odpowiedzialny nie tylko za rozwiązywanie pojawiających się problemów, ale również za budowanie wizji rozwoju systemu, wyprzedzającej dzisiejsze potrzeby użytkowników.

Do tej pory współpraca między informatyką a biznesem układała się różnie. Inicjatywy, które wychodziły z działu IT, rozmijały się często zupełnie z potrzebami użytkowników. I odwrotnie, wiele decyzji biznesowych było podejmowanych bez uwzględnienia konieczności ich późniejszego odzwierciedlenia w systemie, z uwzględnieniem jego ograniczeń. Sytuacja ta rodziła napięcie i pretensje po obu stronach. Najtrudniejszym elementem realizacji tej nowej strategii współpracy jest znalezienie odpowiednio wykształconych kluczowych użytkowników. Wiele modułów ma swoich głównych użytkowników, którzy pracują z systemem od czasu wdrożenia, a często wręcz w nim uczestniczyli, określając kształt systemu i rozwijając się wraz z nim. W przypadku modułu sprzedaży brakuje nam osoby, która posiadałaby kompetencje kluczowego użytkownika, i jej znalezienie i wykształcenie będzie z pewnością dużym wyzwaniem.</div>


TOP 200