Klauzula na potwierdzenie

Omawiając zagadnienie tajemnicy należy zwrócić uwagę na kwestię informacji, które pracodawca chce chronić przed swoimi pracownikami (przynamniej niektórymi). Warto pamiętać, że pracownik który uzyskuje lub próbuje uzyskać takie informacje poufne, które nie są dla niego dostępne z uwagi na zajmowane stanowisko (próbuje ściągnąć z serwera na swój komputer pliki, do oglądania których nie ma uprawnień, łamie zabezpieczenia itp.), dopuszcza się naruszenia obowiązków pracowniczych ze wszystkimi tego konsekwencjami, nawet jeżeli uzyskanych informacji nie przekazał dalej. Przy czym, odpowiedzialność za ujawnienie lub wykorzystanie informacji zdobytych nielegalnie nie podlega ograniczeniom, np. czasowym.

Ciekawostka europejska

Okazuje się, że także na polu dotyczącym informacji poufnych w relacjach pracodawca-pracownik można znaleźć kolejny kwiatek z rodzaju "nie do końca spodziewane, acz ciekawe skutki prawne wstąpienia Polski do Unii Europejskiej". Chodzi o ustawę nakazującą niektórym (dużym) pracodawcom stworzenie rad pracowników jako ciał reprezentujących całość załogi, w celu udzielania tymże radom różnorakich informacji i przeprowadzania z nimi konsultacji. Ciekawostka polega na tym, że ustawa wprost nakazuje pracodawcom przekazywanie radzie pracowników informacji ewidentnie mieszczących się w zakresie tajemnicy przedsiębiorstwa, w posiadanie których pracownicy zapewne nie weszliby wykonując swoje zwykłe obowiązki pracownicze, np. informacji dotyczących działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych zmian (!) w tym zakresie.

Pracownicy wchodzący w skład rady są zobowiązani do nieujawniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa uzyskanych w związku z pełnioną funkcją, ale tylko tych, co do których pracodawca wyraźnie zastrzegł taki obowiązek. Pracodawca z kolei może odmówić radzie pracowników udostępnienia informacji tylko w wyjątkowych przypadkach - gdyby ujawnienie informacji mogło według obiektywnych kryteriów poważnie zakłócić działalność przedsiębiorstwa lub narazić je na znaczną szkodę. W przypadku zastrzeżenia poufności lub odmowy udostępnienia informacji przez pracodawcę, ustawa przyznaje radzie pracowników prawo wystąpienia do sądu z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku zachowania poufności informacji lub o nakazanie jej udostępnienia. Podsumowując - omawiana ustawa, w myśl generalnych unijnych założeń zwiększania świadomości pracowników i ich roli w zarządzaniu zakładem pracy, reguluje kwestie poufności w stosunkach pracowniczych w sposób odmienny i bardziej ryzykowny dla pracodawcy niż kodeks pracy i ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Tomasz Bil jest prawnikiem w Kancelarii Radców Prawnych Maruta i Wspólnicy.


TOP 200