CIO w sieci kontaktów

Serwisy społecznościowe pod lupą

Zachowania, motywacje i postawy użytkowników serwisów społecznościowych od kilku już lat interesują naukowców. Danah Boyd i Jeffrey Heer z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley zwracali w styczniu 2006 r. w artykule "Profiles as Conversation: Networked Identity Performance on Friendster" uwagę na to, że profile zamieszczane w serwisach społecznościowych są formą uczestnictwa w toczącej się w całej społeczności rozmowie, a zamieszczający profile użytkownicy nie tylko prezentują samych siebie, lecz również kształtują sposób, w jaki prezentują siebie inni. Świadczy o mnie nie tylko to, co samodzielnie zamieściłem w profilu, lecz również to, co zamieścili w profilach ci, których uznałem - i którzy pozwolili się uznać - za przyjaciół. Zamieszczając wszechstronny opis własnej osoby wywieram swego rodzaju presję na innych, by ci zamieścili podobnie wszechstronne opisy. Zapraszając do własnej sieci "przyjaciół" również tych, z którymi widziałem się przelotnie kilka lat temu, do podobnych zachowań zachęcam innych, redefiniując pojęcie "przyjaciela", przynajmniej w świecie wirtualnym. Pozwalając się obserwować, zachęcam innych do obserwowania i odsłaniania się.

Typy użytkowników serwisów społecznościowych

Zgodnie z badaniami Ofcom większość użytkowników mieści się w jednej z 5 kategorii:

Imprezowicze (Alpha Socializers) - grupa wykorzystująca serwisy w krótkich spazmach aktywności głównie po to, aby poznać nowe osoby, poflirtować i zabawić się.

Łowcy Zainteresowania (Attention Seekers) - grupa osób próbujących zwrócić na siebie uwagę innych i skłonić ich do zamieszczania komentarzy na swój temat lub na temat zamieszczanych przez siebie zdjęć, opinii itp. Ta grupa wykazuje dużą aktywność i często zmienia lub uzupełnia swój profil.

Naśladowcy (Followers) - liczna grupa osób, które dołączyły do serwisów społecznościowych za przykładem kolegów.

Nostalgicy (Faithfuls) - liczna grupa użytkowników, którzy wykorzystują serwisy społecznościowe, aby odnowić stare znajomości, często ze szkoły średniej lub ze studiów.

Pragmatycy (Functionals) - nieliczna grupa osób wykorzystujących serwisy społecznościowe w ściśle określonym celu (np. zmiany pracy lub utrzymania kontaktów z kolegą, który wyjechał na rok do Indii).

Być może nie trzeba być naukowcem, aby dostrzec te zjawiska, ale Boyd i Heer piszą również o rzeczach bardziej interesujących. "W środowisku cyfrowym fizyczna nieobecność utrudnia zrozumienie, kto jest odbiorcą komunikatu - a zatem, jak należy z nim postępować. Jeśli nawet jesteśmy w stanie ocenić odbiorców w danym momencie, nie da się przewidzieć, kim będą przyszli odbiorcy" - piszą. Z tego rodzaju sytuacją mieli do czynienia użytkownicy serwisów, takich jak Facebook, które stopniowo otwierały się na kolejne grupy (zaczynając np. od osób związanych z jedną uczelnią, a kończąc na mieszkańcach całego globu). Szefowie nieoczekiwanie zyskali wgląd w bardziej i mniej oficjalne aspekty życia pracowników, a kontekst społeczny, w którym odbywa się wirtualna konwersacja nieoczekiwanie stał się bardzo rozmyty i niezdefiniowany. Innymi słowy, nieoczekiwanie runęły ściany oddzielające dom od pracy, szkoły i pubu.


TOP 200