Biznes potrzebuje mobilności

Wszystko to sprawia, że prowadzenie biznesu w sposób zdalny (na odległość, telepraca, częste podróże, przebywanie poza biurem itp.) nabiera praktycznego wymiaru. Zarządzający firmami są świadomi, że wyposażenie pracowników w narzędzia do komfortowej pracy w terenie może przynieść zyski i polepszyć jakość kontaktu z klientami.

Smartfony należą do najbardziej popularnych urządzeń mobilnych wykorzystywanych w biznesie. Ich rola rośnie z roku na rok. Według danych firmy Gartner, w 2012 roku sprzedano 1,75 mld telefonów komórkowych, z czego znaczną część stanowiły smartfony. W rekordowym, IV kw. 2012 roku sprzedano ich 207,7 mln, o niemal 39% więcej niż w analogicznym okresie roku 2011. Eksperci Gartnera przewidują, że w bieżącym roku popyt na nie przekroczy ten, obserwowany w segmencie podstawowych telefonów komórkowych.

W kolejnych latach konkurencja między największymi dostawcami smartfonów będzie rozgrywać się również na polu systemów operacyjnych. Obecnie ponad 50% rynku należy do platformy Google Android, nieustannie rywalizującej z Apple iOS. Ciekawa, szczególnie pod względem stosowania w firmach, może okazać się walka między systemem Microsoftu (Windows Phone 8) a rozwiązaniem BlackBerry, jeszcze do niedawna jednoznacznie kojarzonym z biznesem.

Inną grupą produktów, które na stałe wpisały się już do współczesnego obrazu mobilnej firmy są tablety. Jeszcze kilka lat temu analitycy poważnie zastanawiali się nad przyszłością tych rozwiązań i ich realną przydatnością w biznesie. Dzisiejsze wyniki sprzedaży jednoznacznie wskazują, że adaptacja tabletów przebiega w szybkim tempie, a chętnych wciąż przybywa.

Dane IDC za IV kw. 2012 r. pokazują, że sprzedaż tabletów wzrosła aż o ponad 75% w stosunku do sytuacji z końca roku 2011. Oznacza to, że na rynek dostarczono 52,5 mln tych urządzeń. Specjaliści wskazują, że popularność tabletów wynika przede wszystkim z rosnącej wydajności, malejących cen i funkcjonalności zbliżonej do zwykłych laptopów.

Aplikacje na kliknięcie

Równolegle z rosnącą popularnością smartfonów rozwija się rynek oprogramowania dedykowanego tym urządzeniom. Obecnie dominują na nim platformy Google Android i Apple iOS, co przekłada się na ogromne zainteresowanie aplikacjami udostępnianymi przez sklepy internetowe koncernów (Google Play i Apple App Store).

W 2012 roku pracownicy Google Play świętowali przekroczenie 25 mld pobrań mobilnych aplikacji. Apple App Store ma ich już ponad 40 mld. Obecnie trwa wyścig o pierwszeństwo w udostępnieniu milionowej aplikacji w serwisie internetowym. Pęd ku chwale nie ma jednak przełożenia na jakość publikowanych programów, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę wymagania biznesowe i problemy z BYOD. Często trudno jest znaleźć aplikacje, które stanowiłyby wartość dodaną dla przedsiębiorstwa i jednocześnie byłyby kompatybilne z wewnętrzną polityką bezpieczeństwa.

Z tego powodu coraz popularniejsze stają się dedykowane magazyny z aplikacjami firmowymi (enterprise app store). W odróżnieniu od sklepów publicznych dostęp do nich jest ściśle reglamentowany. Tylko uprawnieni pracownicy mogą pobierać i instalować na swoich urządzeniach wybrane oprogramowanie. Działy IT mają w ten sposób całkowitą kontrolę nad tym, co znajduje się w pamięci służbowych urządzeń mobilnych.

Biznes potrzebuje mobilności

TOP 200