Aplikacje biznesowe w dobie Internetu: ERP i CRM

Dostarczanie pełnej i szybkiej informacji o kliencie wymaga sprawnego interfejsu z systemami, w których jest ona przechowywana - system CRM musi więc mieć zagwarantowany dostęp do aplikacji ERP, SCM czy hurtowni danych. Z tych systemów może być pobierana informacja o wielkości i efektywności sprzedaży, zyskowności produktów i kanałów dystrybucji, etapach realizacji zamówień, dostępności towarów. W zakresie sprzedaży i dystrybucji pracownicy odpowiedzialni za kontakty z klientami, dysponując pełną historią kontaktów z odbiorcą, mogą aktywnie kształtować politykę cenową, wykorzystując do tego celu szereg dostępnych analiz. Bezpośredni dostęp do informacji o stanie zapasów i etapach realizacji zamówień umożliwia ustalanie planów sprzedaży na bieżąco, a nowe techniki komunikacji - Internet, poczta elektroniczna, telefonia komórkowa - umożliwiają dostęp do aktualnych danych niezależnie od miejsca i czasu.

eCRM

Aplikacje biznesowe w dobie Internetu: ERP i CRM

Rys.3 Macierz rozwiązań CRM

Klasyczny CRM, rozbudowany o kontakt z klientem, poprzez techniki internetowe tworzy eCRM. Wprowadza on takie możliwości, jak samoobsługowa baza informacyjna, automatyczna personalizacja zawartości webowej oraz procesy komponowania koszyka zakupów oraz zakupu on-line przez Internet. Technologie internetowa i bezprzewodowa stworzyły możliwość otwarcia firmy na kontakty z szerokim światem zewnętrznym. W procesie sprzedaży aktywnie może uczestniczyć nabywca. I tak w przypadku firm kooperujących zamawiający, wystawiając zamówienie w swoim systemie, automatycznie aktualizuje kartotekę zleceń sprzedaży dostawcy i w ten sposób bezpośrednio uczestniczy w procesie planowania sprzedaży.

Nowe możliwości komunikowania włączają w proces sprzedaży także końcowego odbiorcę produktu: w witrynie webowej firma udostępnienia katalogi produktów i cenniki oraz przez systemy handlu elektronicznego stwarza możliwość składania zamówień w formie elektronicznej. Globalizacja działalności firmy wymaga zorganizowania nowych centrów kontaktowych. W dobie obsługi elektronicznej ważnym elementem jest automatyczna personalizacja kontaktów, która wymaga odpowiedniej warstwy aplikacyjnej w centrum, dostosowującej zarówno tak podstawowe elementy, jak teksty czy ekrany powitalne, jak i profilującej oferty na podstawie analizy danych o kliencie.


TOP 200