Analityka w akcji

Od prostych narzędzi do fabryki analiz

Czasami do uzyskania nieosiągalnych w inny sposób wartościowych informacji wystarczą proste, odpowiednio użyte rozwiązania i narzędzia informatyczne. Najważniejsze, żeby dawały możliwość zestawienia i porównania danych pochodzących z różnych, na co dzień zazwyczaj rozdzielonych, źródeł. Taką właśnie metodę stosuje lubelski oddział Narodowego Funduszu Zdrowia do sprawdzania rozliczeń świadczeń lekarskich. Korzysta przy tym głównie z technologii OLAP. Dzięki tworzonym w ten sposób raportom urzędnikom NFZ udało się już wykryć różne rodzaje nadużyć i nieprawidłowości. "Łączenie strumieni danych z różnych źródeł przynosi satysfakcjonujące efekty. Nie potrzeba zaawansowanych narzędzi analitycznych, żeby zweryfikować przesyłane do nas sprawozdania" - mówił podczas Forum SAS Mariusz Skrzypek, naczelnik Wydziału Informatyki w lubelskim OW NFZ. W przyszłości lubelski NFZ zamierza jednak rozwijać swoje zaplecze analityczne, aby móc robić coraz bardziej zaawansowane zestawienia i weryfikować rozliczenia na coraz bardziej szczegółowym poziomie.

Z zaawansowanego technologicznie, rozbudowanego i zintegrowanego środowiska analitycznego korzysta już operator telefonii komórkowej T-Mobile. To istna fabryka analityczna - jak nazwali to kompleksowe rozwiązanie autorzy prezentacji. Jego celem jest operacyjne wspieranie zastosowań dziesiątek modeli analitycznych oraz wykonywanych ad hoc różnego rodzaju analiz. "W ramach projektu opracowano i wdrożono system wspierający całość procesu data mining - od przygotowania danych, poprzez budowę modeli, po ich ocenę i produkcyjne uruchomienie" - tłumaczył Kamil Konikiewicz, project leader z SAS Institute.

Z jednolitego, zintegrowanego systemu informacji zarządczej korzysta też Bank Pekao SA. Jego częścią jest centralne repozytorium danych. "Tutaj następuje transformacja danych operacyjnych do danych o charakterze biznesowym. Tutaj są zaimplementowane reguły zarządcze banku" - mówił Tomasz Młyńczyk, dyrektor operacyjny Departamentu Informacji Zarządczej Pekao SA. "Zarządzanie skomplikowaną instytucją finansową, jaką jest bank uniwersalny, opiera się na modelu zarządczym normującym obszary odpowiedzialności oraz reguły ich pomiaru. Kluczowe staje się więc wdrożenie repozytorium informacji zarządczych oraz silnika transformującego dane źródłowe do informacji użytecznych w procesach zarządzania" - wyjaśniał Maciej Bober, dyrektor zarządzający Departamentu Informacji Zarządczej banku.

Na korzyści wynikające z możliwości danych pochodzących z różnych źródeł zwracał uwagę również Janusz Dygaszewicz, dyrektor Centralnego Biura Spisowego w Głównym Urzędzie Statystycznym. Na potrzeby tegorocznego Narodowego Spisu Powszechnego dokonano scalenia danych z kilkudziesięciu istniejących rejestrów publicznych oraz będących w gestii podmiotów prywatnych, na przykład operatorów telekomunikacyjnych czy dostawców energii elektrycznej. Pozyskane w ten sposób dane usprawniły proces przygotowania spisu oraz jego przeprowadzenie w sposób w pełni elektroniczny.


TOP 200