Wiedza rozproszona

W działających na polskim rynku firmach i instytucjach brakuje całościowego spojrzenia na IT z perspektywy organizacji.

Takie wnioski płyną z badania zrealizowanego przez Katedrę Informatyki Gospodarczej Szkoły Głównej Handlowej wraz z firmą Sybase. Miało ono na celu analizę znajomości koncepcji związanych z architekturą korporacyjną w polskich przedsiębiorstwach i jednostkach administracji publicznej. W badaniu przeprowadzonym w I kwartale 2009 r., wzięło udział 96 podmiotów reprezentujących firmy z listy 500 największych przedsiębiorstw dziennika "Rzeczpospolita" oraz przedstawiciele ministerstw i jednostek centralnych administracji państwowej.

Wyniki badania pokazały, że istnieje wysoka znajomość pojęcia architektury korporacyjnej wśród polskich organizacji, zarówno ze sfery biznesu, jak i z sektora publicznego. Wciąż jednak zauważalny jest brak skoordynowanego podejścia do wdrażania systemów informatycznych. Firmy prywatne i instytucje publiczne posiadają też opisane kluczowe procesy biznesowe i systemy informatyczne. Wiedza na ten temat jest jednak rozproszona wewnątrz całej organizacji. Stanowi to jedną z istotnych przyczyn niedostosowania rozwiązań IT do potrzeb biznesu. "Badania potwierdzają, że polscy szefowie IT mogą pochwalić się znajomością tematyki związanej z architekturą korporacyjną. Nie korzystają jednak z konkretnych narzędzi umożliwiających powiązanie obszaru IT z potrzebami biznesu. Brak całościowego spojrzenia rodzi problemy z integracją systemów i skutecznym zarządzaniem na poziomie danych, aplikacji oraz biznesu" - przekonuje Łukasz Krzyżanowski, Solutions Architect z Sybase Polska.

Z badań wynika, że ponad połowa ankietowanych instytucji publicznych i ponad 80% firm komercyjnych posiada już opisane kluczowe procesy biznesowe i systemy informatyczne, a także ma stworzony korporacyjny model danych. W organizacjach tych brakuje natomiast jednego, wspólnego miejsca, gdzie byłaby zgromadzona wiedza na ten temat. W większości przypadków nie ma - kluczowego z punktu widzenia informatyki i biznesu - zasobu, który zawierałby informacje na temat posiadanych systemów i procesów. Jedynie 30% firm i 35% instytucji twierdzi, że posiada takie repozytorium.

Problemy z koordynacją

Wśród ankietowanych organizacji występują duże problemy z integracją danych i aplikacji. Wszystkie instytucje publiczne mają problemy z integracją systemów informatycznych. Niemalże połowa z nich (42,8%) opisuje te problemy jako bardzo poważne. W przypadku firm prywatnych ponad połowa deklaruje posiadanie dużych lub bardzo dużych problemów z integracją.

W działających na polskim rynku firmach i instytucjach brakuje też całościowego spojrzenia na IT z perspektywy organizacji. Tylko 6,1% przedstawicieli przedsiębiorstw ma poczucie pełnej koordynacji działań. Jej całkowity brak deklaruje prawie 16% badanych. Słabą i średnią koordynację deklaruje odpowiednio 20,7% i 23,2% ankietowanych. W przypadku administracji publicznej do słabej koordynacji przyznaje się aż 42,9% respondentów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200