10 top trendów technologicznych na 2014 rok

  • Centra danych będą stanowić fizyczny fundament, na którym opiera się chmura obliczeniowa, przez co staną się głównym elementem technologii trzeciej platformy. O ile liczba i znaczenie centrów danych dedykowanych chmurze będzie cały czas rosnąć, o tyle rynek serwerów, urządzeń pamięciowych i komponentów sieciowych będzie w coraz większym stopniu napędzany przez dostawców usług chmurowych, którzy tradycyjnie preferowali wysoce modułowy i utowarowiony design. Przeżywający obecnie trudności sprzedawcy sprzętu komputerowego będą zmuszeni do zaadaptowania strategii, w której „chmura jest na pierwszym miejscu”. Oznacza to projektowanie innowacji zarówno w celu pierwszej prezentacji, jak i powszechnego zastosowania rozwiązań w centrach danych dostawców usług chmurowych.
  • Technologie trzeciej platformy będą źródłem aplikacji i usług nowej generacji decydujących o przewadze konkurencyjnej firm. Znacznie pokrzyżuje to szyki liderom praktycznie każdej branży. Kluczowym warunkiem konkurencji w branżach, które w zasadzie będą tworzone od podstaw, będzie tworzenie innowacyjnych, dedykowanych platform (takich jak Predix od GE Software), które przyciągną i pozwolą swobodnie działać dużym społecznościom innowatorów. W kolejnych latach pojawią się dziesiątki czy nawet setki takich społeczności. IDC prognozuje, że większość branżowych graczy nie będzie tworzyć od nowa potrzebnych im fundamentów chmury, lecz budować rozwiązania chmurowe na platformach takich wiodących graczy, jak Amazon, Microsoft, IBM czy Salesforce. W 2014 roku decydujące znaczenie dla tych liderów sektora IT będzie miało znalezienie firm zainteresowanych wschodzącymi „platformami branżowymi” i pozyskanie ich jako klientów.
  • W 2014 roku technologie trzeciej platformy będą rozwijać się poza smartfonami, tabletami i komputerami stacjonarnymi również w ramach internetu rzeczy (ang. Internet of Things, IoT). Kulminacyjny rozwój internetu rzeczy w 2014 roku spowoduje pojawienie się nowego rodzaju partnerstw branżowych. Tradycyjni sprzedawcy IT przyspieszą rozwój współpracy z globalnymi dostawcami usług telekomunikacyjnych i sprzedawcami półprzewodników, chcąc stworzyć zintegrowane oferty na rynku elektroniki konsumenckiej i urządzeń sieciowych. Ten rodzaj kooperacji i koordynacji działań będzie niezbędny do osiągnięcia liczby 30 mld niezależnie połączonych punktów końcowych oraz zysków w wysokości 8,9 bln USD, które zdaniem IDC zostaną wygenerowane przez internet rzeczy do 2020 roku.

Zobacz również:

  • Tradycja i nowoczesność - połączenie klasycznych notatek ze światem cyfrowym
  • Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI
  • 5G - rozwój jeszcze przed nami, 6G - tuż tuż, za rogiem

TOP 200