10 top trendów technologicznych na 2014 rok

  • Dalszy boom na urządzenia mobilne, w tym 18-procentowy wzrost sprzedaży tabletów i 12-procentowy wzrost sprzedaży smartfonów. Społeczność zrzeszona wokół Androida, pod przewodnictwem firmy Samsung, zachowa swoją przewagę ilościową nad Apple w zakresie udziałów w rynku mobilnych systemów operacyjnych. Apple zaś utrzyma swoją przewagę pod względem wartości dzięki wyższym średnim cenom sprzedaży oraz ekosystemowi aplikacji, który zdążył się już ustabilizować i zyskać powszechne uznanie. Jednakże liczba pobrań aplikacji w sklepie Google Play (Android), a tym samym zyski z tego tytułu błyskawicznie rosną, co w 2014 roku spowoduje zmniejszenie dysproporcji w zakresie wartości ekosystemów aplikacji mobilnych. Microsoft ma zatem niewiele czasu na to, aby szybko podwoić zainteresowanie i zaangażowanie deweloperów w rozwój swojego mobilnego systemu Windows.
  • Wydatki na chmurę obliczeniową, w tym na usługi chmurowe oraz technologię niezbędną do ich uruchomienia, poszybują w górę o 25%, osiągając wartość ponad 100 mld USD. IDC wyjaśnia, że kwota 100 mld USD uwzględnia oprogramowanie, usługi oraz infrastrukturę chmury obliczeniowej. Firma spodziewa się również spektakularnego wzrostu liczby centrów danych w następstwie wyścigu graczy na rynku chmury obliczeniowej o uzyskanie globalnego zasięgu. Będzie temu towarzyszył podobny wzrost w różnorodności usług infrastruktury chmurowej, wyspecjalizowanych w minimalizacji obciążenia pracą. Doprowadzi to do nowych form zróżnicowania ofert dostawców usług w chmurze. Co więcej, do zaciętej walki o klientów dołączą deweloperzy tworzący aplikacje i rozwiązania w oparciu o chmurę obliczeniową, które dodatkową napędzą rozwój rynku. IDC przewiduje, że do 2017 roku ponad 80% nowych aplikacji chmurowych będzie znajdowało się na sześciu platformach modelu PaaS.
  • Wydatki na technologie i usługi Big Data wzrosną o 30%, przekraczając 14 mld USD, co będzie wynikać z faktu, że zapotrzebowanie na umiejętności w obszarze Big Data będzie nadal przewyższać zasoby. Firmy będą ścigać się w zakresie rozwoju zoptymalizowanego pod kątem przetwarzania danych modelu PaaS, zdolnego przetwarzać ogromne ilości danych i/lub strumienie danych w czasie rzeczywistym. Na rynku będą pojawiać się nowi dostawcy treści mających wartość dodaną oraz pośrednicy danych, gdyż przedsiębiorstwa (i deweloperzy) będą intensywnie poszukiwać interesujących źródeł danych, jak również aplikacji, które mogą pomóc im w lepszym zrozumieniu klientów, produktów i rynków, na których prowadzą działalność. W 2014 roku wydatki na usługi z zakresu Big Data przekroczą 4,5 mld USD, co stanowi wzrost na poziomie 21% w stosunku do 2013 roku.
  • W ciągu kolejnych 12-18 miesięcy wzrośnie stopień integracji technologii społecznościowych z aplikacjami biznesowymi. Poza strategicznym składnikiem praktycznie wszystkich strategii marketingowych i zaangażowania konsumentów, dane z aplikacji społecznościowych będą wykorzystywane w procesie rozwoju produktów i usług. IDC spodziewa się, że firmowe sieci społecznościowe będą coraz częściej dostępne w standardowej ofercie dostawców usług chmurowych. Umożliwi to firmom dalsze włączanie sieci społecznościowych w przebieg pracy, zamiast tworzenia oddzielnej „warstwy społecznościowej”. IDC przewiduje także, że do 2017 roku 80% największych firm w rankingu Fortune 500 będzie posiadać aktywną społeczność konsumentów. Dziś posiada ją jedynie 30% firm. Do 2016 roku 60% czołowych firm z rankingu Fortune 500 wdroży innowacyjne rozwiązania w zakresie zarządzania oparte o sieci społecznościowe.

Zobacz również:

  • Tradycja i nowoczesność - połączenie klasycznych notatek ze światem cyfrowym
  • Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI
  • 5G - rozwój jeszcze przed nami, 6G - tuż tuż, za rogiem

TOP 200