Z punktu widzenia użytkownika

  • Marcin Sikorski,

Usługi użyteczności

Od kilku lat istnieją w Polsce firmy, które oferują usługowe testowanie produktów informatycznych, w tym także testy użyteczności. Taka forma outsourcingu wydaje się interesująca, jednakże ze względu na brak dostępu do list referencyjnych nie można stwierdzić, jakie jest faktyczne zainteresowanie firm informatycznych tego typu usługami, zwłaszcza w zakresie testów użyteczności.

Można się domyślać, że w znacznej części projektów krytyczne uwagi użytkowników ujawniają się dopiero podczas testów akceptacyjnych, gdyż wcześniej klient-użytkownik nie miał możliwości zapoznania się z przygotowywanymi dla niego rozwiązaniami. Przypomina to sytuację, gdy krawiec oferuje klientowi jedną przymiarkę i to dopiero wtedy, gdy garnitur jest już prawie gotowy. W takiej sytuacji usuwanie błędów jest bardzo kosztowne, jeśli w ogóle możliwe, i stanowi źródło nieporozumień na osi klient-dostawca-użytkownik, dobrze znanych z literatury z zakresu zarządzania projektami informatycznymi. Negatywne doświadczenia w tym zakresie rzutują nie tylko na reputację firm-dostawców, ale także na postawy klientów i ich percepcję ryzyka związanego z realizacją planowanych inwestycji informatycznych.

W przeciwieństwie do klientów usług udostępnianych przez Internet, gdzie frustracja spowodowana niską użytecznością systemu skutkuje natychmiastowym przejściem do oferty konkurencyjnej, nabywcy rozwiązań informatycznych mają o wiele trudniejszą sytuację, gdyż (poza oczywistym brakiem swobody wyboru w trakcie realizacji projektu) trudno jest klientowi wyegzekwować od dostawcy oczekiwany poziom użyteczności produktu - zresztą dotyczy to rynku informatycznego nie tylko w Polsce.

W sytuacji rynku polskiego, kiedy referencje użytkowników nadal wydają się najpewniejszym sposobem zweryfikowania projakościowej orientacji danego dostawcy, nadzwyczaj konieczne wydaje się rozwijanie świadomości klientów i użytkowników, aby pełniejszym głosem domagali się użyteczności oferowanych im rozwiązań.

Jest to szczególnie ważne w niepewnej dziś sytuacji wielu mniejszych polskich firm informatycznych po otwarciu na rynek europejski, gdzie klienci są bardziej wymagający, a tamtejsze tradycje doskonalenia użyteczności wynikają z częstego postrzegania jakości użytkowej rozwiązań informatycznych jako ważnego elementu jakości życia codziennego.

Kilka porad

Dotychczasowa praktyka stosowania podejścia User-Centred Design daje praktyczne wskazówki, w jaki sposób pokonać trudności realizacyjne pojawiające się w wybranych etapach:

Analiza środowiska użytkowania

  • poznaj dobrze charakterystyki użytkowników, ich zadania, ograniczenia oraz inne aplikacje, z których korzystają w wykonywaniu swoich zadań;
  • zobacz, gdzie będzie używany twój produkt, "wyjdź zza biurka" do świata realnych użytkowników i nawiąż z nimi pożyteczną dla ciebie współpracę;
  • stopniowo naucz się stosować nietypowe dla informatyka techniki pracy: prototypy, ankiety, testy, wywiady;
  • pamiętaj, że nie uda się zaprojektować udanego produktu, jeśli projektant nie zrozumie w pełni potrzeb i ograniczeń użytkownika.
Prototypowanie
  • zanim sam zaczniesz stosować prototypy, przeczytaj lub obejrzyj na wideo, w jaki sposób zorganizować sesję testową z udziałem użytkowników;
  • zdecyduj, w jakich proporcjach będziesz stosować prototypy papierowe (do badań wstępnych) oraz prototypy software (do badań funkcjonalności);
  • praktycznie wykorzystaj dodatkową korzyść płynącą ze stałego kontaktu z grupą docelowych użytkowników, co umożliwia rozwiązywanie na bieżąco twoich problemów projektowych.
Testowanie i ocena
  • zapoznaj się z techniką rejestracji wideo wykorzystywaną podczas testów użyteczności;
  • pozyskaj narzędzie przydatne do prototypowania i opanuj dobrze jego obsługę;
  • poznaj odpowiednie techniki inspekcji i oceny użyteczności, miej pod ręką podręczniki, zalecenia i normy;
  • opracuj lub zaadaptuj odpowiednie listy kontrolne i kwestionariusze do szybkiej oceny użyteczności badanego systemu.
Projektowanie iteracyjne
  • pamiętaj, że iteracyjne podejście UCD decyduje o orientacji firmy na klienta i jest ono w różnych formach stosowane przez przedsiębiorstwa na całym świecie; zmiana optyki przez zaakceptowanie "obecności" użytkownika w projekcie stanowi klucz do udanego projektu i udanego wdrożenia;
  • nawiąż dobre kontakty, pozwalające w przyszłości łatwo pozyskiwać użytkowników do następnych testów; pamiętaj, że testowanie i pomiary użyteczności oraz stałe zbieranie informacji zwrotnej od użytkownika stanowią podstawę ciągłego doskonalenia jakości użytkowej produktu;
  • znajdź w zespole projektowym zaangażowaną osobę, która może stać się "menedżerem użyteczności", odpowiadającym docelowo za zapewnienie satysfakcji klienta w kolejnych projektach.
Materiały o badaniach użyteczności

IBM -http://www.ibm.com/easy

Microsoft -http://www.microsoft.com/usability

SAP -http://www.sapdesignguild.org

Sun - http://www.sun.com/usability

Dr hab. inż. Marcin Sikorski jest pracownikiem Zakładu Ergonomii na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Od ponad 10 lat zajmuje się badaniami i nauczaniem w obszarze ergonomii oprogramowania oraz doskonalenia jakości użytkowej systemów informacyjnych; jest także jednym z redaktorów portalu edukacyjnego:http://www.uzytecznosc.pl .