W czym budżetować? W czym analizować?
- Edyta Szarska,
- 11.09.2007
Wielcy wciąż Wielcy
LICZBA WDROŻEŃ ZAKOŃCZONYCH, LICZBA WDROŻEŃ ROZPOCZĘTYCH, LICZBA WDROŻEŃ OGÓŁEM
IDC ocenia wartość polskiego rynku ERP na 175,4 mln USD, z czego ponad 55% stanowiły najpopularniejsze moduły, takie jak: finanse, kadry i płace, zamówienia i sprzedaż. Z pewnością największą korzyść z wdrożenia całego pakietu może przynieść stopniowe wdrażanie kolejnych modułów. Należy więc przypuszczać, że wraz ze wzrostem sprzedaży wspomnianych najpopularniejszych modułów ERP, wkrótce również będzie rosła liczba wdrożeń modułów do planowania i analiz. Jednakże poszczególne rozwiązania BI oferowane przez dostawców pakietów ERP nie są najlepsze w swojej klasie. Tradycyjni dostawcy specjalistycznych BI wciąż są lepsi, chociaż różnice jakościowe zaczynają się stopniowo zmniejszać.
Szacuje się, że polski rynek systemów ERP wzrósł w roku 2006 w stosunku do 2005 o 6%, podczas gdy światowy rynek BI odnotował ponad 11% wzrostu<sup>4</sup>. Rynek ERP jest już nasycony istniejącymi rozwiązaniami, a narzędzia BI na całym świecie cieszą się coraz większym zainteresowaniem (największym w Ameryce).
Pod pojęciem Business Intelligence firma IDC rozumie narzędzia analityczne, raportujące, moduły tworzenia zapytań i systemy statystyczne. To dodatkowo utrudnia ocenę rynku samych modułów do budżetowania.
Moduły do planowania i budżetowania klasyfikuje się w obszarze finansowym, który razem z BI, CRM i modułem wspierającym zarządzanie ludźmi stanowi aplikacje zwane Performance Management (wspierające podejmowanie decyzji i raportowanie w celu poprawy efektywności, obniżenia kosztów i sygnalizowaniu ryzyka). PM łącznie z platformą hurtowni danych nazywane jest Business Analytics (BA).
Do pierwszej trójki liderów rynku BI na świecie należą: Business Objects, SAS i Cognos. W roku 2006 przychody Business Objects wzrosły jednak zaledwie o 7%, podczas gdy SAS (lider w grupie zaawansowanych narzędzi analitycznych) odnotował 16,6% wzrostu. SAP, zajmujący siódmą pozycję na tym rynku, zwiększył swoje przychody o 17,6%. Imponujący wzrost odnotował Microsoft (numer 4 na rynku), którego wartość sprzedaży zwiększyła się o ponad 28%. Jest to najwyższy wzrost w pierwszej dziesiątce firm. Kolejną pozycję zajmuje Hyperion z 5,2% udziału w rynku i 12,3% wzrostu. MicroStrategy odnotował wzrost na poziomie 15,6%. IDC szacuje, że bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży rozwiązań BI nastąpi w roku 2009.
Sytuacja liderów rynku światowego nie odzwierciedla wyników osiąganych na polskim rynku, chociaż zdecydowane działania tych firm wskazują na znaczące zainteresowanie naszym rynkiem. Coraz wyraźniej dostawcy systemów klasy ERP/CPM/BPM interesują się małymi i średnimi przedsiębiorstwami oraz sektorem publicznym, również w zakresie narzędzi do budżetowania i analiz.
A co przeszkadza?
Dynamika zakończonych wdrożeń specjalistycznych
LICZBA ROZPOCZĘTYCH WDROŻEŃ W POSZCZEGÓLNYCH BRANŻACH
Nasze badanie zostało przeprowadzone wśród dostawców rozwiązań, a nie wśród użytkowników. Jednakże można przypuszczać, że decyzje o kolejnych wdrożeniach poszczególnych produktów nie są podejmowane bez zbadania poziomu zadowolenia już korzystających z danego rozwiązania klientów. Rośnie liczba wdrożeń niemal każdego z analizowanych produktów, tak więc przed ostateczną decyzją trzeba koniecznie sięgnąć po opinię tych, którzy już pracują na poszczególnych rozwiązaniach.
<hr>
<sup>1</sup>Better Budgetting, A report on the Better Budgetting forum from CIMA and ICAEW, czerwiec 2004 ,CIMA (Charted Institute of Management Accountants).
<sup>2</sup>Zarówno wyspecjalizowani dostawcy rozwiązań do budżetowania i analiz, jak i dostawcy systemów klasy BA (BA zawierają interesujące nas moduły) dążą na ogół do stworzenia kompletu narzędzi niezbędnych do zarządzania firmą zgodnie z przyjętą strategią. Pakiety tych rozwiązań są nazywane Corporate Performance Management (CPM) lub Business Performance Management (BPM).
<sup>3</sup>IDC, "Poland Enterprise Application Software 2007- 2011 Forecast and 2006 Vendor Shares",http://www.msipolska.pl
<sup>4</sup>IDC, Worldwide Business Intelligence Tools 2006 Vendor Shares,http://www.idc.com
<sup>5</sup>Chris Jackson, Danka Starovic, Belter Budgeting, Charted Institute of Management Accountants.
<sup>6</sup>Ruth Prickett, Command+Ctrl, Financial Management, April 2005, CIMA
<sup>7</sup>Por. Marta Piechowiak-Naróg, Emil Chocjan, Przepis na Business Intelligence, "Computerworld", 27 lutego 2006.