Telefonia IP głos z wartością dodaną
- Adam Urbanek,
- 01.12.2004
W poszukiwaniu oszczędności w przekazach głosu przez sieci rozległe coraz częściej korzysta się z pakietowych sieci telekomunikacyjnych, zastępujących klasyczne sieci z komutowaniem kanałów. Zwykły telefon nadal pozostaje powszechnym instrumentem wymiany informacji, więc rośnie zainteresowanie tańszymi usługami głosowymi - VoIP, VoFR, VoATM. Wśród nich popularność zdobywa Voice over IP, a więc telefoniczny przekaz głosu przez sieci z protokołem IP.
W poszukiwaniu oszczędności w przekazach głosu przez sieci rozległe coraz częściej korzysta się z pakietowych sieci telekomunikacyjnych, zastępujących klasyczne sieci z komutowaniem kanałów. Zwykły telefon nadal pozostaje powszechnym instrumentem wymiany informacji, więc rośnie zainteresowanie tańszymi usługami głosowymi - VoIP, VoFR, VoATM. Wśród nich popularność zdobywa Voice over IP, a więc telefoniczny przekaz głosu przez sieci z protokołem IP.
Centrale telefoniczne z komutowaniem kanałów są wypierane przez bardziej efektywnie działające serwerowe systemy teleinformatyczne z przełączaniem pakietów, a te z kolei stopniowo zastępowane komunikacją pakietową z protokołem IP. Na długich dystansach są to już szerokopasmowe łącza z optycznymi technologiami IP i zwielokrotnieniem falowym WDM.
Postęp w technologiach kodowania i kompresji sprawił, że głos można teraz przesyłać w rozległych sieciach danych, opartych zarówno na protokołach połączeniowych (ATM lub FR), jak i bezpołączeniowych, takich jak IP. Stało się to bezpośrednią przyczyną intensywnego rozwoju w ostatnich latach telefonii IP - wcześniej traktowanej często jako synonim technologii VoIP (Voice over IP).
Istotną zaletą przekazu głosu w pakietach jest oszczędność zajmowanego pasma transmisji, co w połączeniu z bezkolizyjnym i jednoczesnym przekazem danych umożliwia cyfrowe rozmowy telefoniczne po bardzo małych kosztach. Średnia szerokość pasma zajmowana przez jeden strumień głosowy VoIP (przy założeniu, że cisza, czyli łączna suma przerw podczas prowadzonego dialogu trwa ok. 60% czasu rozmowy) nie przekracza już 6 kb/s, a więc zajmuje ponad 10 razy mniej pasma niż klasyczne łącze PCM 64 kb/s (TDM). Zawężenie pasma wpływa na bardziej efektywne wykorzystanie kanałów transmisyjnych, co objawia się niższym kosztem transportu, zwłaszcza przez długodystansowe sieci WAN.
VoIP czy telefonia IP?
Sposoby migracji do telefonii IP
Przekaz głosu VoIP jest aplikacją działającą w czasie rzeczywistym. Dla takich aplikacji potrzebne jest rezerwowanie pasma transmisji i zasobów sieciowych. Podstawowym sposobem rezerwacji zasobów w sieci transportowej jest protokół RSVP (Resource Reservation Protocol) operujący w trzeciej warstwie modelu OSI i wspomagający funkcjonowanie protokołu czasu rzeczywistego RTCP (Real Time Control Protocol) warstwy czwartej.
Pakietowa infrastruktura rozległych sieci IP
Głosowe i tekstowe komunikatory internetowe z zaimplementowaną w nich technologią VoIP są używane także w biznesie, w bezpiecznych wersjach udostępnianych głównie firmom. W szerszym wymiarze telefonia internetowa VoIP zainstalowana w lokalnych centralach IP PABX obsługuje nie tylko połączenia telefoniczne, ale daje możliwość integracji głosu, danych i sygnałów obrazu w jednym kanale transportowym - przy zachowaniu infrastruktury sieciowej, charakterystycznej dla sieci nowej generacji NGN (Next Generation Network). Wszystko to za pośrednictwem jednej sieci z protokołem IP działającej w czasie rzeczywistym.
System telefonii IP oparty na serwerach zainstalowanych w sieci LAN, z zaimplementowaną funkcją centrali komunikacyjnej IP PABX, stanowi wyższą formę rozwoju aplikacji głosowych VoIP. Wykorzystując sieci pakietowe LAN, prywatne sieci wirtualne wykonane w technologii VPN (Virtual Private Network), cyfrowe telefony IP oraz standardy technologii VoIP w sieciach globalnych, umożliwia on tworzenie kompleksowych systemów telefonicznych z transmisją pakietową wraz z realizacją podstawowych funkcji telefonicznych. Funkcje te obejmują inicjowanie połączeń telefonicznych, tworzenie relacji, przełączanie i rozłączanie kanałów oraz wykonywanie operacji pomocniczych, takich jak: przekierowanie, zawieszanie i taryfikowanie rozmów.
System telefonii IP może realizować także usługi konwergentne, których podstawę stanowią: zintegrowana poczta elektroniczna i głosowa, wywołania telefoniczne ze strony webowej czy organizowanie na żądanie seansów telekonferencyjnych audio i wideo.