Telefonia IP głos z wartością dodaną
- Adam Urbanek,
- 01.12.2004
Potrzebne są bramy
Ilustracja zmienności opóźnienia (jitter)
Standardy współpracy
Migracja do sieci IP (Avaya)
Standard H.323 oraz jego następca SIP (Session Initiation Protocol) oparty na języku HTML tworzą podstawę do działania telefonii IP (VoIP) oraz stanowią integralną część operacji wideokonferencyjnych. Umożliwiają realizację kilku odmian aplikacji głosowych, które mogą obejmować: wyłącznie głos (dźwięk), głos razem z danymi w przekazach pakietowych, a także łączny transport głosu, danych i obrazu, czyli przekaz multimedialny.
Przyspieszenie we wdrażaniu telefonii IP nastąpiło po zatwierdzeniu przez ITU-T (2000 r.) jednolitego standardu H.248, który rozwiązuje problem współdziałania sieci z komutowaniem kanałów z sieciami pakietowymi z protokołem IP. Standard ten stał się podstawą w rozszerzaniu usług multimedialnych przez sieć Internetu, ograniczanych do tej pory niejednoznacznością działania bramek głosowych MGW (Media Gateway). Ponadto umożliwia on skalowanie bramek IP celem bezkonfliktowego przekazu usług i aplikacji przez sieci pakietowe IP do sieci PSTN - dla wszelkiego rodzaju usług głosowych (VoIP), transmisji faksowych, obrazowych czy transportu danych w czasie rzeczywistym.
Problem utrzymania właściwej jakości głosu w sieciach IP nabiera coraz większej wagi w wyniku narastającego ruchu danych w sieciach i Internecie, a także przeplatania się usług głosowych inicjowanych przez telefon cyfrowy IP z przekazem danych sieci pakietowej. Protokół H.248, chociaż nie ingeruje bezpośrednio w protokoły sygnalizacyjne H.323 do zestawiania i kontroli realizacji przekazów VoIP, to rozszerza funkcje tego protokołu H.323 o dodatkowe elementy - niezbędne do lepszego transportu w czasie rzeczywistym.
Firmowe nowości telefonii IP
Seria 3Com VCX
Skalowanie i redundancja platformy CallManager
Avaya IP Compact Office
Firmowe systemy Avaya zapewniają konwergentną transmisję głosu i danych w sieciach IP przedsiębiorstwom z sektora SOHO oraz pozwalają optymalizować opłaty telefoniczne (jak podaje producent - redukcja nawet o 70%) - dzięki zastosowaniu technologii VoIP. Dla średnich i dużych przedsiębiorstw Avaya ma grupę produktów centralowych telefonii IP z serii Enterprise Class IP Solution (ECLIPS), umożliwiających zarządzanie siecią IP wraz z utrzymaniem odpowiedniej jakości QoS dla głosu. Zastosowane w systemie techniki IEEE 802.1p/Qtagging i DiffServ cechujące pakiety głosowe, pozwalają za pomocą protokołu rezerwacji zasobów RSVP (Resource Reservation Protocol) na priorytetowe traktowanie głosu w sieciach. Ta operacja skutkuje podniesieniem jakości transmisji głosu przez sieć i uzyskanie większej niezawodności podczas transportu sygnałów głosowych.
Niewielkim firmom Avaya oferuje nowy system telefonii IP Compact Office 401, który zapewnia dostęp do Internetu, obsługę pracowników domowych, pocztę głosową oraz inne funkcje telefoniczne - z możliwością obsługi do czterech telefonów cyfrowych, czterech telefonów analogowych i czterech telefonów IP. Rozwiązanie łączy w jeden system routery, zapory, serwer DHCP i bramki VoIP z obsługą poczty głosowej. System można elastycznie konfigurować i dopasowywać do potrzeb klienta. Może on funkcjonować zarówno w charakterze systemu IP, jak i jako zakładowa centrala abonencka PABX z komutacją łączy, przy czym do systemu można również podłączać układy alarmowe i wideokamery używane do ochrony kas przed kradzieżą.