Telefon w klasie biznes
- Michał Witkowski,
- 12.04.2010
Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do tego, że obecnie możliwości telefonu komórkowego pozwalają na znacznie więcej niż tylko prowadzenie rozmów. Dla większości użytkowników dobry smartfon to multimedialne urządzenie z nawigacją GPS, dostępem do poczty elektronicznej i pozwalające na surfowanie po sieci. A czego powinniśmy spodziewać się po komórce dla biznesu?
Większość producentów oferuje co najmniej kilkanaście modeli smartfonów i zamiast omawiania każdego z nich, ciekawsze wydaje się zwrócenie uwagi na właściwości systemów operacyjnych, pod kontrolą których te urządzenia pracują. Przyjrzymy się terminalom BlackBerry i iPhone oraz urządzeniom opartym na systemach Symbian, Windows Mobile i Android.
Bezpieczeństwo
Pracownicy mają w telefonach nie tylko firmowe kontakty, ale także pocztę i dokumenty często zawierające tajemnice przedsiębiorstwa. Ważne jest, by zgubienie bądź kradzież urządzenia nie narażała firmy na ryzyko trafienia tych wrażliwych danych w niepowołane ręce.
Zenprise MobileManager - szczegółowe informacje o urządzeniu i zlokalizowanych problemach
Choć wirusy na urządzenia mobilne nie są jeszcze powszechne, to wzrost ich popularności jest tylko kwestią czasu, warto więc pamiętać o oprogramowaniu antywirusowym. Oprócz ochrony przed wirusami i spamem SMS, niektóre z nich (np. F-Secure, Kaspersky, Trend Micro) potrafią także szyfrować dane. Należy pamiętać, że na ogół pierwszym ruchem, jaki wykona złodziej z ukradzionym telefonem, jest wymiana karty SIM. Po takiej operacji oprogramowanie Kaspersky bądź F-Secure może zablokować telefon, uprzednio wysyłając informację o numerze przypisanym włożonej karcie.
Z wyjątkiem tych z systemem Android, wszystkie smartfony zapewniają bezpieczeństwo naszym danym. Na starszych wersjach (HTC: Dream - G1, Magic, Tattoo) o bezpieczeństwo danych może zadbać produkt F-Secure. Dodatkowym zabezpieczeniem telefonów może być ochrona antywirusowa i antyspamowa (dotyczy to głównie systemów Windows Mobile i Symbian).
Trwałość
Chyba żaden telefon nie przeżyje upadku z wysokości kilku pięter, niemniej jednak brak klapki czy innych ruchomych i wrażliwych na wyłamanie elementów zwiększa szanse na przetrwanie urządzenia. Choć jeśli wyświetlacz telefonu ma być duży, to trudno marzyć o pełnej klawiaturze, innej niż wysuwana. Mile widziane są wzmocnienia, np. metalowa pokrywa na baterię. Chyba nic tak nie niszczy telefonu, jak noszenie go w kieszeni wraz z kluczami, warto więc od razu wyposażyć pracowników w futerały. Niektórzy producenci (np. Research in Motion czy Nokia) fabrycznie dostarczają swoje urządzenia z futerałami.
Czas pracy baterii jest słabą stroną smartfonów, oprócz możliwości szybkiego naładowania cenna byłaby możliwość łatwej wymiany baterii na zapasową. W większości telefonów jej wymiana jest czynnością łatwą. Warto zapamiętać, że nie dotyczy to iPhone, którego bateria z założenia jest niewymienialna.
Telefony w korporacji