Na dobrej drodze Raport o dojrzałości procesowej polskich firm
- Łukasz Tartanus,
-
- Tomasz Michalski,
- 08.03.2010
W praktyce oznacza to, że nie ma osoby inicjującej zmiany usprawniającej proces oraz stymulującej organizację do proponowania tego rodzaju zmian. To właśnie właściciel powinien dążyć do ciągłego doskonalenia swojego procesu na podstawie analizy danych z prowadzonych pomiarów oraz na podstawie sugestii płynących od uczestników procesu. Kluczowym zadaniem właściciela procesu powinna być odpowiednia komunikacja. Z jednej strony, komunikacja polegająca na proaktywnych działaniach związanych z informowaniem o zmianach, o wynikach prowadzonych pomiarów procesu, z aktualizacją dokumentacji procesowej oraz zapewnieniem dostępności i świadomości istnienia takiej dokumentacji. Z drugiej strony, poprzez działania reaktywne uczestnicy procesu muszą mieć zapewnione wsparcie polegające na możliwości przeprowadzenia konsultacji czy pomocy w interpretacji dokumentacji procesowej.
Właściciel procesu powinien być osobą znającą merytoryczną stronę procesu oraz posiadającą umiejętności zarządcze, które umożliwią koordynowanie projektów usprawniających proces. Jest to złoty środek, trudny do osiągnięcia, ponieważ zazwyczaj mamy do czynienia z właścicielami procesów, którzy są w pełni zaangażowani w pracę operacyjną w ramach swojego procesu i zarządzanie nim jest kulą u nogi, lub z właścicielami, którzy tworzą często akademickie wręcz elaboraty związane z procesem, a nie mają styczności z rzeczywistymi problemami.
Zobacz również: