KRUS zmienia kurs
- Sławomir Kosieliński,
- 04.08.2003
Rolnicy dostają na czas emerytury, renty i inne świadczenia społeczne. Czy w takim razie Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) musi jeszcze inwestować w informatykę?
Rolnicy dostają na czas emerytury, renty i inne świadczenia społeczne. Czy w takim razie Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) musi jeszcze inwestować w informatykę?
"Jesteśmy zmuszeni do przetwarzania coraz więcej informacji drogą elektroniczną" - mówi Jan Kopczyk, prezes KRUS. - "Dzisiaj możemy np. policzyć wszystkich rolników ubezpieczonych w Kasie, którzy jednocześnie prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą. Ale żeby dowiedzieć się, jakiego rodzaju jest ta działalność, musimy ręcznie przewertować dokumentację w każdym z 49 oddziałów". Zatem - w ocenie prezesa - konieczny jest nie tylko rozwój informatyki w KRUS, lecz także nowa strategia informatyzacji. Warto zauważyć, że jedną z pierwszych decyzji Jana Kopczyka było sporządzenie mapy aktualnych zasobów informatycznych KRUS. Na jej podstawie przystąpiono do tworzenia strategii informatyzacji. "Można się spodziewać, że prezes i zarząd KRUS zaakceptują dokument w pierwszej dekadzie sierpnia" - informuje Lech Trawiński, główny specjalista ds. informatyki, który w swojej zawodowej biografii ma m.in. współudział w przygotowaniu strategii rozwoju systemów informatycznych polskiej administracji celnej.
Jan Kopczyk, prezes KRUS
Notabene nowelizacja ustawy wpłynie bezpośrednio na pozycję informatyków w KRUS. Rada Ministrów zapewne nada jej nowy statut. Obowiązujący nie przewiduje oddzielnego biura ds. informatyki, co w ocenie Jana Kopczyka, nie mówiąc już o Lechu Trawińskim, utrudnia pracę organizacji w zakresie wdrażania rozwiązań informatycznych.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) istnieje w systemie administracji publicznej od 1991 r., od chwili, gdy parlament III RP powołał ją na mocy ustawy z 20 grudnia 1990 r. jako samodzielną instytucję odpowiedzialną za realizację wyodrębnionego z ZUS, kompleksowego systemu ubezpieczenia społecznego rolników. System ten ostatecznie usankcjonował prawo do zabezpieczenia społecznego znacznej części ludności wiejskiej, którą, jako odrębną grupę społeczno-zawodową, długo pomijano w programach działań socjalnych państwa.
1 stycznia 1991 r. z mocy tej ustawy ubezpieczeniem społecznym rolników było objętych ok. 1,75 mln indywidualnych rolników i członków ich rodzin, natomiast ok. 1,5 mln osób uzyskało z KRUS świadczenia emerytalno-rentowe. Według danych na IV kwartał 2002 r. ubezpieczeniu społecznemu rolników podlegało 1 559 534 osoby, natomiast emeryturę lub rentę pobierało w KRUS 1 797 866 świadczeniobiorców. Realizację zobowiązania Kasy do uporządkowania i integracji rozproszonych wcześniej zadań w dziedzinie obsługi ubezpieczenia rolników, a także do prowadzenia w ramach nowego ubezpieczenia rolniczego działalności prewencyjnej, rehabilitacyjnej oraz dwuinstancyjnego orzecznictwa lekarskiego można uważać za zasadniczy przełom w systemie ubezpieczeń społecznych rolników.
W ubezpieczeniu społecznym rolników wyodrębniono dwa podstawowe rodzaje ubezpieczenia: ubezpieczenie emerytalno-rentowe, finansowane w przeważającej części z dotacji budżetowej, uzupełnionej dochodami ze składek ubezpieczonych rolników; ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie, w którym realizacja świadczeń niemal całkowicie zależy od płaconych przez rolników składek, gromadzonych w wyodrębnionym i mającym osobowość prawną Funduszu Składkowym Ubezpieczenia Społecznego Rolników. W takim kształcie prawnym ubezpieczenie to jest klasycznym przykładem instytucji samopomocowej, opartej na idei solidarności grupowej.
Źródło: http://www.krus.gov.pl