Jaka jest główna przyczyna porażki wdrożenia?

  • Piotr Waszczuk,

Problemy dotyczą również zarządzania przebiegiem prac wdrożeniowych. Klienci w większości przypadków nie tylko nie mają doświadczenia w realizacji podobnych projektów, mają ogromne trudności ze stworzeniem zespołu wdrożeniowego. Często problemem jest to, że osoby wchodzące w jego skład mają inne obowiązki. Powszechne jest też dążenie, żeby robić wszystko na raz, mimo, że jedną z najważniejszych zasad pracy projektowej jest realizowanie zadań po kolei według dobrze zaplanowanego harmonogramu.

W jaki sposób można starać się obniżyć koszty projektu wdrożeniowego i związanych z nim usług?

Jak obniżyć koszty wdrożenia? Przede wszystkim planować. W amerykańskich firmach rzeczywiście jest tak, że bardzo dużo czasu poświęca się na planowanie, tworzenie procedur, przypisywanie ról i analizę ryzyka. Później to się zwraca - łatwiej jest prowadzić projekt. Tymczasem w polskich warunkach skrupulatnie przygotowany projekt wdrożenia to rzadkość. Warto też znaleźć osobę, która uczestniczyła w podobnych projektach wcześniej i potrafi stworzyć realny plan prac.

Jakie powinny być efekty dobrej analizy poprzedzającej wdrożenie? Jakie zalecenia są najbardziej istotne dla późniejszego sukcesu wdrożenia?

W efekcie takiej analizy powinno powstać kilka wniosków krytycznych dla powodzenia projektu. Wbrew pozorom nie są najważniejsze harmogram, budżet, czy zakres projektu. Bardziej istotne elementy to mapy procesów i zalecenia zmierzające do ich optymalizacji. Zaprojektowanie sposobu używania systemu tzw. use case`y, czyli wszelkie możliwe przypadki wykorzystania systemu przez przyszłych użytkowników, zaprojektowanie architektury biznesowej i IT, określenie głównych wymagań dotyczących systemu oraz dokładny opis zmian organizacyjnych towarzyszących wdrożeniu. Moim zdaniem to elementy najważniejsze, ponieważ dzięki nim w bardzo czytelny sposób można przekazać dostawcy, czego konkretnie potrzebuje klient.