Dzielenie, mnożenie
- 16.06.2009
Jeden z ważniejszych wątków debaty o rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce to perspektywa nałożenia w tym roku przez Prezes UKE na Telekomunikację Polską obowiązku funkcjonalnej separacji zasobów organizacyjnych operatora, zajmujących się świadczeniem usług hurtowych i detalicznych.
W sierpniu 2008 r. Urząd Komunikacji Elektronicznej zamówił opracowanie analizy podziału Telekomunikacji Polskiej. Raport sporządziło konsorcjum utworzone przez KPMG Advisory Services, kancelarię prawną Grynhoff Woźny Maliński i Instytut Łączności. Został on opublikowany na stronach UKE pod koniec listopada, jako preludium do wszczęcia 15 grudnia przez Annę Streżyńską, prezes UKE postępowania w sprawie nałożenia na TP "obowiązku funkcjonalnej separacji na niektórych rynkach właściwych".
Rewolucyjne przyspieszenie zmian
Prezes UKE uznała, że nakładanie zwykłych obowiązków regulacyjnych w ramach upoważnień ustawowych nie zmieni skutecznie rynku w tempie, który rokuje oczekiwany przez użytkowników rozwój konkurencji. Można najprawdopodobniej wskazać wiele przyczyn, dlaczego stan dostępności usług telekomunikacyjnych w Polsce odbiega istotnie od średniej europejskiej. Bariery rynkowe w zachowaniach TP wobec innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, niewątpliwie są jedną z najważniejszych z nich.
Przychody największych operatorów w Polsce w 2008 r.
Nie wszystkie bariery wynikają z polityki TP, jako dominującej organizacji gospodarczej na rynku telekomunikacyjnym, w tym prób obchodzenia niewygodnych obowiązków regulacyjnych. Wiele to mniej formalne, często niekoniecznie odgórnie sterowane, obstrukcyjne zachowania pracowników średniego szczebla, odpowiadających za kontakty z innymi przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.