Czy to łatwe?

  • Piotr Rutkowski,

Mimo tego, że outsourcing jest powszechnie u nas znanym i stosowanym narzędziem biznesowym, brakuje wiedzy na temat zamykania i renegocjacji umów outsourcingowych.

Mimo tego, że outsourcing jest powszechnie u nas znanym i stosowanym narzędziem biznesowym, brakuje wiedzy na temat zamykania i renegocjacji umów outsourcingowych.

Outsourcing, to obecnie jedno z podstawowych, powszechnie używanych narzędzi biznesowych, które może przynieść szereg korzyści, o ile się je właściwie zastosuje. Praktycznie każdy menedżer potrafi z pamięci wyrecytować potencjalne korzyści modelu outsourcingowego – umożliwienie przebudowy struktur kosztowych przedsiębiorstwa, nabycie nowych zasobów i umiejętności, redukcja kosztów itd.

Coraz powszechniejsza wiedza dotycząca tego rozwiązania jest oczywiście efektem sporej liczby kontraktów outsourcingowych realizowanych w ostatnich latach. Niebagatelną rolę w procesie edukacji odgrywają też media. Choć do dziś w Polsce nie pojawiła się jeszcze zbyt duża ilość profesjonalnych publikacji poświęconych zagadnieniom outsourcingu, to nietrudno znaleźć artykuły prasowe poświęcone tej tematyce, a wiele z nich ma istotny walor edukacyjny. Stosunkowo łatwo jest też natknąć się w mediach na informacje o ostatnio podpisanych kontraktach bądź toczących się procesach zakupowych.

Gdyby jednak uważnie przyjrzeć się temu, o czym się tak powszechnie mówi bądź pisze, to okaże się, że zdecydowana większość dostępnych informacji dotyczy nowych kontraktów bądź porusza się w warstwie edukacyjnych ogólników. Niezwykle trudno jest wyszukać jakiekolwiek dane dotyczące „kuchni” funkcjonujących kontraktów outsourcingowych bądź też informacji związanych z procesami zamykania i odnawiania istniejących umów.

A przecież w dzisiejszych, hiperkonkurencyjnych czasach, gdzie realia biznesowe dla wielu firm zmieniają się jak w kalejdoskopie, a „dziś” podpisany kontrakt za kilkanaście miesięcy może się mieć nijak do rzeczywistych wymagań biznesowych, kwestie związane ze sprawnym i bezpiecznym zakończeniem bądź renegocjowaniem umowy outsourcingowej zaczynają mieć krytyczne znaczenie.

Zanim jednak powiemy, jak się do procesu renegocjacji właściwie przygotować, istotne będzie zrozumienie głównych czynników wymuszających jego uruchomienie.

<b>Co charakteryzowało pierwotny kontrakt?</b>

<i>Źródło – badanie TPI</i>

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com