Aplikacje TETRA
- Adam Urbanek,
- 01.03.2004
Od roku służby policyjne już całodobowo korzystają z kilku modułów aplikacyjnych w systemach SWD, do których należą:
- lokalizacja pojazdów, obejmująca wszystkie pojazdy policyjne wyposażone w sprzęt GPS (np. w KWP w Łodzi obejmuje ona 177 pojazdów) - w zależności od lokalnych warunków uzyskiwana dokładność lokalizacji wynosi 300-500 m;
- szyfrowana łączność głosowa z załogami radiowozów (stacje przewoźne MTM300 Motoroli) lub patrolami pieszymi i specjalnymi siłami reagowania (MTP300) - zasięg łączności dla stacji noszonych dochodzi do 40 km;
- natychmiastowy dostęp do policyjnych baz danych KSIP (Krajowy System Informacji Policyjnej), a w przyszłości KCIK - informujących o przedmiotach utraconych (broń, samochody, dokumenty), osobach poszukiwanych, zaginionych czy fałszywych dokumentach; umożliwia także dostęp do innych zbiorów danych (CBD PESEL, TPD PESEL) czy ewidencji WEP (Wojewódzka Ewidencja Pojazdów), a wkrótce do krajowego systemu ewidencji pojazdów CEPiK;
- rejestracja stanu realizowanych czynności policjanta, z ich odwzorowaniem na mapie cyfrowej w celu wspomagania zarządzania;
- automatyczne logowanie załóg (rejestracja i wyposażenie patroli) z wykorzystaniem transmisji pakietowej;
- przydział obszaru i zadań poszczególnym służbom znajdującym się w terenie;
- tekstowy przekaz informacji o interwencjach i zdarzeniach;
- realizacja funkcji powiadamiania grupowego i okólnika.
Policja bez offsetu
Przenośny radiotelefon MTP700 zaprojektowano z myślą o użytkownikach poszukujących urządzeń integrujących funkcje głosowe, transmisję danych oraz szyfrowanie. Wraz z radiotelefonem przewoźnym MTM700 (poniżej) wchodzi w serii rodziny urządzeń abonenckich TETRA Motoroli.
TETRA/SWD integrowały różne firmy, wszystkie na infrastrukturze i radiotelefonach Motoroli: w Szczecinie ComputerLand (2002 r.), w Łodzi Optimus (2002 r.), a w Krakowie ComArch (2003 r.). Pełny cykl szkolenia operatorów i kadetów policji, niezbędny do efektywnego użytkowania poszczególnych aplikacji SWD, od początku jest prowadzony w Szkole Policyjnej w Szczytnie (na sprzęcie TETRA Nokii).
Systemy dowodzenia SWD są wpięte w ogólnopolską platformę transportową POLWAN (cyfrowa sieć łączności na terenie całego kraju), na której funkcjonuje policyjna sieć pakietowa PSTD (Policyjna Sieć Transmisji Danych). Takie rozwiązanie umożliwia wprowadzanie i pobieranie informacji z ogólnodostępnych policyjnych baz danych, nie tylko z rejonów wyposażonych w SWD. Pierwsze efekty działania SWD są już widoczne w Łodzi, gdzie system przyczynił się do wyhamowania wzrostu zdarzeń interwencyjnych.
TETRA w aglomeracji
Największy w Polsce i liczący już ponad 650 aktywnych terminali (koniec 2003 r.), czterokanałowy system TETRA cywilny funkcjonuje od roku w aglomeracji wrocławskiej na potrzeby komunikacji miejskiej MPK oraz służb publicznych (straż miejska, urząd miasta, służby porządkowe). Wykonany z wykorzystaniem radiowej infrastruktury Elettra firmy Marconi (dostarczonej przez OTE) z radiotelefonami Motoroli stanowi podstawę komunikacji głosowej w zarządzaniu zasobami i taborem komunalnym. Realizacja systemu dyspozytorskiego TETRA (pasmo 410-430 MHz) zarządzanego z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wrocławia pochłonęła do tej pory ponad 11 mln zł.
System TETRA w Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu
Ta całkowicie nowa funkcja, nieujęta w standardzie TETRA i po raz pierwszy zaimplementowana przez projektantów we wrocławskim systemie, wymagała przeprogramowania wszystkich radiotelefonów stosowanych w systemie. Jej użyteczność jest ogromna. Aplikacja rozszerza możliwości komunikowania się z radiowym systemem TETRA za pośrednictwem tradycyjnych aparatów telefonicznych PSTN, a więc znajdujących się nawet poza zasięgiem działania o systemu radiowego. W sytuacjach krytycznych to usługa wprost bezcenna.
W dalszej kolejności przewiduje się włączenie do systemu wszystkich służb ratujących życie, a w sytuacjach kryzysowych - bezpośrednią koordynację służb z centrum zarządzania kryzysowego. Nową funkcją, dostępną dopiero w tym roku, będzie uzyskanie pełnej informacji o bieżącej lokalizacji pojazdów znajdujących się w ruchu (punktualność, obciążenie i sprawność) - współpraca z systemem satelitarnym GPS. Dzięki temu będzie można na bieżąco śledzić ruch całego taboru znajdującego się w granicach miasta, szybko reagować na zakłócenia w transporcie miejskim oraz operatywnie kierować zmianą ruchu pojazdów na trasie.
System TETRA cywilny we Wrocławiu ma być docelowo użytkowany przez inne służby komunalne (energetyczne, wodociągowe, kanalizacyjne, ciepłownicze i transportowe), stając się w ten sposób uniwersalnym medium do kontaktów z wieloma bazami danych. Według informacji uzyskanych z MPK (właściciela systemu trankingowego) w tym roku przewiduje się dalszą jego rozbudowę o dwie stacjonarne stacje bazowe oraz przyłączenie kolejnych 250 stacji mobilnych, czyli łącznie do 950 radiotelefonów w sieci. Po uzyskaniu zgody na eksploatację następnych kanałów radiowych, docelowa pojemność systemu ma wynieść 1200 terminali mobilnych. Doświadczeniami w budowie i eksploatacji tak dużej sieci TETRA już teraz są zainteresowane służby komunalne innych miast Polski.