10 największych błędów biznesowych branży IT
- Piotr Waszczuk,
-
- IDG News Service,
- 21.08.2009, godz. 06:26
4. Apple na skraju bankructwa
W 1997 roku koncern Apple znajdował się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Spadek sprzedaży komputerów Mac, niska wartość akcji i poszukiwania nowego dyrektora generalnego oraz wizji rozwoju firmy doprowadziły Apple na skraj bankructwa. Koncern otrzymał wsparcie z dość nieoczekiwanej wydawać by się mogło strony - z Redmond.
10 najzabawniejszych parodii reklam Mac kontra PC
Koncern Apple jest znany ze skutecznych kampanii marketingowych. W sieci pojawiło się wiele parodii reklam kampanii "Mac kontra PC". Prezentujemy kilka najzabawniejszych klipów tego typu zamieszczonych w YouTube
Trudno dziś ocenić, czy Microsoft stracił wyciągając dłoń na ratunek Apple. Z pewnością była to jednak okazja na pozbycie się dzisiejszej konkurencji - m.in. na rynku systemów operacyjnych, czy oprogramowania mobilnego. Dziś Microsoft zamierza wzorować na Apple własną sprzedaż detaliczną. Jednak z pewnością sytuacja na rynku IT - i nie tylko - byłaby zupełni inna gdyby Apple upadł dekadę temu.
Zobacz również:
5. Facebook koło nosa Yahoo
W 2006 roku z liczący sobie dwa lata serwis Facebook miał 8 milionów użytkowników. Dla porównania nieco starszy serwis społecznościowy MySpace dysponował wtedy ponad 100 milionami kont. Mimo to zakupem serwisu Facebook zainteresowały się m.in. koncernu Yahoo. W połowie czerwca 2006 roku kierownictwo Yahoo deklarowało chęć zakupu Facebooka za kwotę 1 mld USD. Nieomal doszło nie do sfinalizowania transakcji - Mark Zuckerberg, główny twórca serwisu przystał na tą propozycję. Proponowana transakcja zbiegła się w czasie z publikacją nienajlepszych wyników finansowych Yahoo. Po ich ujawnieniu, w ciągu jednej sesji kapitalizacja koncernu spadła niemal o jedną czwartą. W obliczu tej sytuacji Terry Semel, ówczesny dyrektor generalny Yahoo zmienił swoją propozycję i zaoferował twórcom serwisu Facebook kwotę o 200 mln USD mniejszą. Nowe warunki spotkały się z odnową m.in. ze strony Marka Zuckerberga. Decyzja ta zaważyła na dalszych losach serwisu, a poniekąd również koncernu Yahoo.
W sierpniu 2006 roku Terry Semel ponownie zaoferował twórcom Facebooka okrągły miliard dolarów - było już jednak za późno. W międzyczasie popularność serwisu wywodzącego się ze studenckiego projektu zaczęła bowiem gwałtownie rosnąć. Rok później szacunkowa wartość Facebooka przekroczyła 15 mld USD, a w serwis zainwestowali najwięksi giganci branży - m.in. Microsoft. W ten sposób, w dużej mierze na skutek zmiany decyzji kierownictwa Yahoo Mark Zuckerberg został najmłodszym miliarderem. Yahoo zaś, pomimo upływu trzech lat i dwóch zmianach na stanowisku dyrektora generalnego nadal boryka się z problemami finansowymi.