Rejestracja uczestników. Networking i powitalny poczęstunek.
Powitanie uczestników i wprowadzenie do tematyki.
Droga do doskonałości, czyli jak radzić sobie z jakością w dużej organizacji?
CASE STUDY: ABB
Efektywny systemy zapewniania jakości jest podstawą sukcesu organizacji. Udział w rynku, atrakcyjna marka i cena mogą być niewystraczające, jeżeli oferowane produkty będą niewystarczającej jakości.
Jaki wobec tego przyjąć model zarządzania jakością produktów softwareowych w dużej organizacji? Jaki wybrać zestaw narzędzi wspomagających development? W jaki sposób dobrać właściwe metryki oraz zaadresować potrzebę spójnego raportowania? Jak wykorzystać tą wiedzę na poziomie managementu?
W ABB Information Systems Delivery Center opracowano spójny framework obejmujący wszystkie powyższe wyzwania. Ponadto wykorzystano ogólnofirmową inicjatywę Software Development Improvement Program jako punkt odniesienia do praktyk firmy. O tych doświadczeniach opowiemy podczas prezentacji.
Wirtualizacja Testów.
CASE STUDY: Netia S.A.
W trakcie prezentacji omówimy techniczne wyzwania związane z zapewnieniem jakości złożonych systemów wymieniających dane wykorzystując korporacyjne szyny danych. Przedstawimy koncepcję "wirtualizacji testów" oraz dedykowane rozwiązanie IBM Rational Test Workbench wraz z omówieniem jego wdrożenia w Netia S.A.
Metody testów oprogramowania.
CASE STUDY: Volvo IT
Przegląd metod testów oprogramowania, które są wykorzystywane w Volvo IT. Jak zarządzać testami podczas projektu tworzącego system, gdzie testy są wpisane w metodykę prowadzenia projektów stasowaną w firmie? Jak zarządzać testami w fazie utrzymania systemu, gdzie testy są wpisane w metodykę maintenace’owania systemu?
Idea tworzenia centrum specjalistycznych kompetencji testerskich (dlaczego warto to robić, przykłady centrum testów dla systemów wbudowanych, centrum testów wydajnościowych).
W prezetacji także o innej automatyzacji testów: robot wykonujący testy manualne oraz oprogramowanie pozwalające przewidywać obszary software najbardziej podatne na błędy.
Przerwa na kawę i networking.
Jak zbudować od zera efektywny proces przygotowywania oprogramowania?
CASE STUDY: Poczta Polska Usługi Cyfrowe
W trakcie prezentacji opowiemy o budowie procesu wytwarzania oprogramowania dla platformy Envelo. Wskażemy najważniejsze wyzwania i oczekiwania wobec procesu wytwórczego w obliczu niezwykle ambitnych terminów upubliczniania kolejnych e-usług.
Pokażemy kluczowe decyzje, podjęte, aby IT mogło spełnić wymagania strony biznesowej i jednocześnie zadbać o jakość wdrażanych rozwiązań - od wykorzystania najlepszych praktyk związanych z project managementem po standaryzację procesów i podejścia release'owe .
Opowiemy również o problemach, które pojawiają się przy realizacji projektów, i o kolejnych pomysłach usprawniania procesu wytwórczego.
Jakość oprogramowania jako część Customer Experience – jak projektować aplikacje, których klienci chcą używać?
CASE STUDY: Raiffeisen Bank Polska
Trzeba mieć świadomość iż doświadczenia użytkownika są zawsze, niezależnie od tego czy autor aplikacji/systemu projektował je i zarządzał nimi w trakcie procesu wytwórczego – czy też nie.
Jeśli chcemy aby nasze rozwiązania odnosiły sukces (to jest: aby klienci z nich korzystali), to trzeba zapewnić odpowiedni poziom zarówno QUALITY jak i DESIRABILITY – użytkownicy nie będą korzystać nawet z najdoskonalszego pod względem czystości kodu i braku błędów systemu, jeśli nie będzie on spełniał ich potrzeb i nie będzie rozwiązywał ich problemów.
W procesie wytwórczym należy więc zadbać zarówno o stronę techniczną – quality, oraz o stronę biznesową rozwiązania – desirability, na którą składa się: usability, utility i pleasurability.
W prezentacji kilka słów na temat tego jak podejść w procesie wytwórczym aplikacji/systemów do zapewnienia odpowiedniego desirability oraz jak prowadzić testy w tym obszarze, aby finalne rozwiązanie nie tylko spełniało - ale przewyższało oczekiwania użytkowników.
Nowa architektura: od monolitu do SOA.
CASE STUDY: Allegro.pl
Opis nowego podejścia do budowy architektury Allegro.pl. W prezentacji opowiemy o podejściu Agile w Grupie Allegro, o przeszłej i obecnej architekturze Allegro.pl, o problemach biznesowych i technologicznych związanych z nową architekturą, o wyzwaniach wydajnościowych i technologicznych oraz o budowie nowych zespołów. I o jakości systemów IT w roli głównej.
Dobór narzędzi w procesie testowania - wdrożenie zintegrowanego narzędzia testowego podczas fuzji dwóch banków.
CASE STUDY: Bank Zachodni WBK
Prezentacja przedstawia proces wdrożenia zintegrowanego narzędzia do zarządzania testami projektów informatycznych w BZWBK. Sam przypadek jest o tyle wyjątkowy, że odbywał się w trakcie trwania integracji BZWBK z byłym Kredyt Bankiem. Moment po połączeniu prawnym a przed połączeniem operacyjnym oraz ujęcie dotychczasowych rozwiązań wypracowanych w obu organizacjach stanowi interesujący przypadek takiego wdrożenia.
Testy Akceptacyjne – problem czy szansa na sukces?
CASE STUDY: branża loteryjna
Testy Akceptacyjne podobnie jak pozostałe procesy związane z testowaniem oprogramowania, są pracochłonne i czasochłonne, ale zarazem krytyczne dla projektów IT.
W prezentacji kilka rad praktyka: jak zrozumieć istotę testów akceptacyjnych, odpowiednio się do nich przygotować oraz przeprowadzić tak, aby końcowy efekt mógł stać się sukcesem. Rola klienta w tym procesie na podstawie kilku przykładów z branży loteryjnej.
Użytkownik testuje gotowy produkt.
CASE STUDY: Fun in Design
Tworzenie strony i aplikacji dla własnego e-biznesu jest ekscytujące. Kiedy serwis jest gotowy nie pozostaje nic innego jak oddać go w ręce użytkowników. Co dzieje się gdy serwis odbiega od tego do czego przyzwyczajeni są użytkownicy? Jak użytkownicy wpływają na zmianę serwisu i jak przekuć konieczność wprowadzania zmian na sukces biznesowy.
Lunch i networking.
Ekonomika zapewnienia jakości.
Jak pożądaną jakość produktu osiągnąć jak najsprawniej, jak najefektywniej? Są metody kosztowne i powolne – sprawdzanie wszystko nadzwyczaj starannie po kilka razy, kontrola jakości powtarzana na kilku poziomach, najmniejszą zmianę analizuje się w nieskończoność, a jej implementację sprawdza intensywnymi testami regresji, upewniającymi, że nie przekradł się jakiś bug.
Na drugim krańcu skali są metody bardzo szybkie i efektywne: kodować jak najprędzej, nie marnując czasu na analizę i projektowanie, testować pobieżnie i trzymać potem kciuki. Uda się – lub nie?
Jak wybrać rozwiązanie w danej sytuacji najlepsze? Prezentacja przedstawi to zagadnienie z czterech perspektyw:
Dodatkowo, dla każdej z tych perspektyw uwzględnione będą różne poziomy oraz strategie ryzyka.
Zarządzania jakością produktu w oparciu o zadania.
W całym procesie wytwarzania oprogramowania kluczowym elementem jest dostarczenie działającego i zaakceptowanego przez klienta produktu. Bez względu na model czy też metodykę prowadzenia projektu zarządzanie sprowadza się do zbioru zadań do wykonania.
Pewnym kłopotem w zarządzaniu jakością staje się mnogości nazw dla zadań związanych z zapewnieniem i kontrolą jakości. W bardziej formalnych procesach testowych mamy więc zadanie nazywane przypadkiem testowym, w bardziej elastycznym mamy sesje eksploracyjne, a w podejściu ad-hoc-owym mamy zadanie typu „przetestuj to”. Do tego dochodzą również zadania związane z przeglądami, weryfikacją statyczną, realizacją bramek procesowych, retestami, regresją, uruchomieniem testów automatycznych i wieloma innymi.
Celem prezentacji jest pokazanie jak poprzez rezygnację z pewnych detali projektu testowego lider może kontrolować jakość produktu i oceniać status i postęp testów. Omówione zostanie również wsparcie narzędziowe dla takiego uproszczonego podejścia.
Zapewnianie jakości po wdrożeniu.
Wymyślamy, analizujemy, testujemy, uzgadniamy, poprawiamy, testujemy... w końcu się udało, wdrażamy na środowisko produkcyjne. I co dalej?
Czy jakość w rozumieniu biznesu, developmentu i operations jest tym samym? Mamy opisane warunki w SLA, ale czy to wszystko co możemy i chcemy dostarczać klientowi? Czy wyniki naszych prac są ciągle odpowiedniej jakości, czyli co, jak często i przez kogo powinno być sprawdzane? Ile nas kosztuje zapewnienie jakości?
Zastanówmy się co warto wziąć pod uwagę i gdzie postawić "granicę" akceptowalnych kosztów.
Wyzwania nowoczesnego działu IT.
Bardzo wiele organizacji IT próbuje zorganizować swoje działanie w sposób jeszcze bardziej efektywny. Ostatnie kilka lat dla wielu menedżerów IT pokazało, że powiązanie między biznesem a IT jest tak mocne, że nie ma sensu rozgraniczać tych dwóch obszarów organizacyjnych osobno.
Duży projekt, mały zespół i agile w tle.
CASE STUDY: branża bankowa
Prowadzenie projektu oraz zarządzanie zespołem projektowym w podejściu zwinnym nie polega tylko na przeczytaniu Manifestu Agile. Z początku wydaje się, że zwinne podejście będzie lekiem na całe zło, jakie dzieje się w projekcie. Dlatego tak wiele firm dostarczających oprogramowanie chwyta się tej metody jak ostatniej deski ratunku, jednak brak zrozumienia czym tak naprawdę jest podejście zwinne w projekcie może skończyć się i najczęściej kończy się katastrofą.
"Najtrudniejszy pierwszy krok", wiąże się z umiejscowieniem dotychczasowych ról projektowych w nowym podejściu. Umiejętne umieszczenie Analityka w projekcie to już połowa sukcesu. Jak ułożyć harmonogram, ba! jak poradzić sobie z Klientem, który jest na "nie" podczas projektu zwinnego to tylko kilka aspektów, jakie będą poruszane podczas prezentacji.
Inżynieria emocji w inżynierii oprogramowania.
Jakość produktu można pojmować w sposób mierzalny i niemierzalny, obiektywnie i subiektywnie. Także można patrzeć na zapewnienie jakości jako proces powtarzalny, znormalizowany, uwarunkowany kryteriami, procedurami, narzędziami itd. Jednakże to nie wszystko...
Innym spojrzeniem będzie spojrzenie przez pryzmat aspektów ludzkich, ludzkich emocji. Można sobie zadać pytanie, jak i czy ludzkie emocje przekładają się na jakość produktu końcowego.
Przerwa na kawę i networking.
Czy wysokie koszty to zawsze wysoka jakość?
Przedstawienie wyników badań i krótkie wprowadzenie do dyskusji.
DYSKUSJA PANELOWA: Ile kosztuje jakość IT?
Zakończenie konferencji. Zebranie ankiet i losowanie upominków dla uczestników.
© Copyright 2023 International Data Group Poland S.A.
00-131 Warszawa, ul. Grzybowska 2/44
tel. +48 22 3217800