elmeg - VoIP do biura i domu
- Krzysztof Jakubik,
- 10.04.2007
Oprogramowanie WinTools jest dość łatwe w obsłudze, chociaż na pierwszy rzut oka mało czytelne. Autorzy mogliby spróbować usystematyzować trochę menu znajdujące się po lewej stronie okna programu. Ale po spędzonych kilku chwilach na oglądaniu dostępnych funkcji, dokonywanie zmian konfiguracyjnych staje się dość proste (pod warunkiem, że mamy przygotowany schemat instalacji i pozakładane odpowiednie konta u operatorów).
Oprócz funkcji prezentacji numeru osoby dzwoniącej (CLIP), telefon ma unikalną funkcję CNIP, która umożliwia wyświetlanie nazwy dzwoniącego użytkownika.
Cena netto: 131 zł
Na początek jedną z podstawowych funkcji jest możliwość odczytywania konfiguracji z centrali i zapisywania jej, a także zmiana parametrów sieciowych centralki. Dla osób początkujących polecamy wgrywanie zmian konfiguracyjnych do centralki po dokonaniu każdej znaczącej zmiany ustawień - jak już wspomnieliśmy, pozwoli to uniknąć późniejszych poszukiwań ewentualnego błędu w konfiguracji.
Ustawienia VoIP i operatorów SIP
Aby centralka mogła funkcjonować jako brama VoIP, konieczne jest zainstalowanie opcjonalnego modułu zawierającego procesory DSP odpowiedzialne za realizację kompresji mowy oraz aktualizacji firmware do wersji obsługującej funkcje SIP. Moduł DSP jest instalowany samodzielnie przez użytkownika wewnątrz centralki.
W przeciwieństwie do innych (np. POTS) nie jest wykrywany automatycznie przez centralkę. Aby w konfiguratorze pojawiły się opcje umożliwiające realizację połączeń VoIP, konieczne jest pobranie przeznaczonej do tego wersji firmware (np. zhttp://www.funkwerk-ec.pl ) i wgranie go do centralki. Należy pamiętać, że aktualizacja spowoduje usunięcie ustawień centralki (także zmianę numeru IP i haseł na standardowe), warto więc wcześniej zapisać wprowadzone uprzednio ustawienia.
Telefonia VoIP w systemach elmeg została podporządkowana dotychczasowej zasadzie działania centralki ISDN. Centralka T444 ma jedną linię miejską ISDN i opcjonalnie jedną linię miejską analogową POTS. Operatorzy VoIP funkcjonują jako kolejne linie zewnętrzne (miejskie) dla wszystkich telefonów wewnętrznych, niezależnie od typu. Dlatego dla linii SIP, podobnie jak dla ISDN i POTS, funkcjonuje pojęcie wiązki, działa kierowanie połączeń wychodzących w zależności od pory dnia i wybranego numeru (LCR), blokowanie numerów itp. Podobnie połączenia przychodzące SIP są kierowane na numery wewnętrzne indywidualne lub zespołowe za pomocą zwykłego mechanizmu dystrybucji połączeń z możliwością przekierowań, wykorzystania zapowiedzi głosowych itd.
- telefon/bramka VoIP dzwoni wewnętrznie na inny telefon IP lub zwykły terminal analog/ISDN/DECT;
- zwykły telefon dzwoni poprzez Internet, ponieważ centralka w ramach LCR preferuje linie zewnętrzne w postaci operatorów SIP zamiast linii ISDN/POTS dla minimalizacji kosztów;
- telefon IP jako numer wewnętrzny dzwoni z wykorzystaniem operatora SIP zamiast linii ISDN;
- telefon IP jako numer wewnętrzny dzwoni z użyciem linii ISDN lub POTS w chwili zajętości linii VoIP lub w momencie awarii dostępu do Internetu.
Telefon ISDN elmeg CS400xt wyposażony jest w dodatkowych 10 klawiszy programowalnych z diodami LED, obsługujących funkcje systemowe, np. szybkie wybieranie, monitorowanie użytkownika, logowanie w zespołach i inne.
Cena netto: 590 zł
W centralkach elmeg z funkcją VoIP wprowadzono również pojęcie lokalizacji (site) w celu umożliwienia wyboru optymalnego kodeka VoIP, a także wprowadzenia ograniczeń co do położenia terminali IP korzystających z centralki. Można zdefiniować własne profile, które będą wykorzystywane podczas konfiguracji operatorów VoIP oraz użytkowników wewnętrznych VoIP. Można także zrezygnować z tworzenia własnych lokalizacji i stosować wyłącznie dwie fabrycznie zdefiniowane lokalizacje o nazwie WAN i LAN, modyfikując ewentualnie ustawienia pasma do odpowiedniej wartości.