e-administracja do poprawki

Jednostki te, korzystając z faktu, że przystąpienie do projektu nie jest obligatoryjne, realizowały własne, autonomiczne lub regionalne rozwiązania. Kontrolerzy NIK podkreślają, że sytuacja ta stanowi zagrożenie dla niektórych celów wyznaczonych w Planie Informatyzacji Państwa, w tym zwłaszcza zoptymalizowania nakładów budżetowych ponoszonych na informatyzację administracji publicznej. Cel ten powinien zostać osiągnięty w drodze koordynacji i integracji procesu informatyzacji administracji publicznej oraz poprzez zapobieganie zbędnemu powielaniu podejmowanych w tym zakresie działań. Na realizację projektu e-PUAP docelowo przewidziano nakłady w wysokości 219 mln zł.

Pokontrolne zalecenia

231 mln zł

rocznie to utracone korzyści, które mogła osiągnąć administracja dzięki budowie sieci STAP.

NIK negatywnie ocenia fakt, że nie została w pełni wykonana dyspozycja art. 58 ust.2 Ustawy o podpisie elektronicznym, zgodnie z którą organy władzy publicznej do 1 maja 2008 r. miały stworzyć możliwość wnoszenia podań i wniosków drogą elektroniczną. Dlatego NIK zaleca zapewnienie przez kierowników urzędów administracji niezbędnych warunków dla tworzenia i doręczania dokumentów w tej formie w pełnym zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów. NIK postuluje również zmianę rozporządzenia z 27 listopada 2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie e-dokumentów poprzez określenie terminów, w jakich urzędy mają przekazywać nowe bądź zmodyfikowane wzory dokumentów w postaci elektronicznej do Centralnego Repozytorium Wzorów Pism w Formie Dokumentów Elektronicznych. Działanie CRD wzbudziło również wiele wątpliwości NIK.

Izba zaleca także możliwie szybkie ukończenie przez rząd prac podjętych w celu udostępnienia w formie elektronicznej dziennika urzędowego Monitor Polski B, wydanie w jak najkrótszym terminie rozporządzenia w sprawie wysokości i zasad pobierania opłat za udostępnianie aktów prawnych na nośnikach informatycznych oraz rozważenie przez rząd nowelizacji Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną w zakresie uregulowania praw i obowiązków użytkowników platformy e-PUAP oraz odpowiedzialności organów administracji świadczących usługi za jej pośrednictwem. W zaleceniach NIK znalazło się też rozważenie przez rząd nowelizacji stosownych przepisów ustawowych, w celu zapewnienia równoważności prawnej dokumentów w postaci papierowej i elektronicznej, w tym określenia zasad sporządzania elektronicznej kopii dokumentu w oryginalnej postaci papierowej.

Kontrola objęła okres od stycznia 2005 r. do listopada 2008 r. i 46 jednostek administracji publicznej. Skontrolowano także 3 gospodarstwa pomocnicze.


TOP 200