Zarządzanie niezawodnością
- Andrzej Góralczyk,
- 04.01.1999
Polityka utrzymania maszyn
W konkretnych realizacjach cele ekonomiczne i techniczne systemu TPM powinny zostać usystematyzowane i sprecyzowane w taki sposób, aby przybrały postać polityki kierownictwa w zakresie utrzymania maszyn. A oto przykład:
A. Zadania funkcjonalne:
B. Zadania kosztowe:
Trzeba podkreślić, że uzupełnienie wymagań technicznych zadaniami kosztowymi często wywołuje rewolucję w podejściu do organizacji utrzymania ruchu. Koszty obsługi przestajemy traktować jako składnik kosztów stałych z chwilą, gdy czynności obsługowe zaczynamy postrzegać jako proces "produkujący" dyspozycyjność. Kalkulacja kosztów zmiennych produkcji określonej partii wyrobów i usług zawiera wówczas, oprócz materiałów bezpośrednich, robocizny i kooperacji, takie pozycje, jak materiały eksploatacyjne i części zamienne przypadające na partię wyrobów, koszty personalne obsługi itd. Mając procesowy i kosztowy obraz praktyk utrzymania ruchu, możemy zastosować pełną metodologię Inżynierii Wartości oraz organizacji pracy w celu odchudzenia procesów obsługi i osiągnięcia maksymalnych wyników biznesowych "produkowanych" przez te procesy.
Najpierw system informacyjny
Skuteczne zarządzanie procesami zaczyna się od systemu informacyjnego. W rozwiniętej postaci zawiera on procedury standaryzowania czynności oraz przedstawione na rys. 1 zbiory informacji i procedur zasilających cykl administracyjny (Plan, Wykonanie, Kontrola, Korekta). System TPM od strony informacyjnej ma dwie cechy szczególne:
Na rys.1. wyróżniono podstawowy cykl administracyjny oraz dwa składniki systemu informacyjnego, od których rozpoczyna się budowę TPM w polskich przedsiębiorstwach.