Zarządzanie niezawodnością

Polityka utrzymania maszyn

W konkretnych realizacjach cele ekonomiczne i techniczne systemu TPM powinny zostać usystematyzowane i sprecyzowane w taki sposób, aby przybrały postać polityki kierownictwa w zakresie utrzymania maszyn. A oto przykład:

A. Zadania funkcjonalne:

  • utrzymanie funkcjonowania urządzeń na poziomie koniecznym do zapewnienia wymaganego terminu dostawy produktów wytwarzanych przy użyciu tych urządzeń

  • utrzymanie ruchu urządzeń w sposób zapewniający ich prawidłowe funkcjonowanie przez długi czas

  • utrzymanie urządzeń w warunkach zapewniających wymaganą jakość produktów wytwarzanych przy użyciu tych urządzeń.

    B. Zadania kosztowe:

  • stworzenie planu utrzymania zapewniającego minimalny koszt użytkowania urządzeń w ciągu cyklu "życia" urządzeń

  • standaryzacja kosztów utrzymania maszyn

  • doprowadzenie do tego, aby koszty utrzymania maszyn były proporcjonalne do kosztów produkcji stając się składnikiem kosztów zmiennych

  • utrzymywanie kosztów zmiennych na poziomie określonym jako pewien procent wielkości sprzedaży produktów

  • harmonogramowanie praktyk utrzymania maszyn w taki sposób, aby unikać dodatkowych prac płatnych ekstra.

    Trzeba podkreślić, że uzupełnienie wymagań technicznych zadaniami kosztowymi często wywołuje rewolucję w podejściu do organizacji utrzymania ruchu. Koszty obsługi przestajemy traktować jako składnik kosztów stałych z chwilą, gdy czynności obsługowe zaczynamy postrzegać jako proces "produkujący" dyspozycyjność. Kalkulacja kosztów zmiennych produkcji określonej partii wyrobów i usług zawiera wówczas, oprócz materiałów bezpośrednich, robocizny i kooperacji, takie pozycje, jak materiały eksploatacyjne i części zamienne przypadające na partię wyrobów, koszty personalne obsługi itd. Mając procesowy i kosztowy obraz praktyk utrzymania ruchu, możemy zastosować pełną metodologię Inżynierii Wartości oraz organizacji pracy w celu odchudzenia procesów obsługi i osiągnięcia maksymalnych wyników biznesowych "produkowanych" przez te procesy.

    Najpierw system informacyjny

    Skuteczne zarządzanie procesami zaczyna się od systemu informacyjnego. W rozwiniętej postaci zawiera on procedury standaryzowania czynności oraz przedstawione na rys. 1 zbiory informacji i procedur zasilających cykl administracyjny (Plan, Wykonanie, Kontrola, Korekta). System TPM od strony informacyjnej ma dwie cechy szczególne:

  • planowanie opiera się w znacznym stopniu na indywidualnym doświadczeniu specjalistów, często także operatorów i ustawiaczy, na ich wieloletniej znajomości cech i funkcjonowania poszczególnych urządzeń;

  • proces decyzyjny jest trudniejszy niż w innych systemach eksploatacyjnych, ponieważ często w sytuacjach awaryjnych musi odwoływać się do rozeznania otoczenia, w czym staje się podobny do zarządzania strategicznego.

    Na rys.1. wyróżniono podstawowy cykl administracyjny oraz dwa składniki systemu informacyjnego, od których rozpoczyna się budowę TPM w polskich przedsiębiorstwach.


  • TOP 200