Zaistnieć w sieci

Wybrać serwer

Oprócz wyboru strony, przygotowania materiału i jej utworzenia, należy zadbać o hosting, czyli umieszczenie gotowego kodu w Internecie. Oferta jest bardzo szeroka, zatem należy dość uważnie się z nią zapoznać. Większość hostingu w Polsce i na świecie jest realizowana za pomocą oprogramowania open source. Typowym środowiskiem aplikacyjnym jest popularne rozwiązanie typu LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP). Jest wydajne, można zapewnić mu dobre bezpieczeństwo. Dla małej i średniej firmy, która nie potrzebuje stuprocentowej integracji strony WWW z wewnętrznymi systemami, stos LAMP jest technologią z wyboru.

200-400 zł

rocznie kosztuje hosting typowego serwera dla małej i średniej firmy (500 MB-1GB pojemności, kilka baz MySQL, 300GB ruchu rocznie).

Strona WWW jest wizytówką firmy, każde widoczne naruszenie bezpieczeństwa skutkuje skazą w dobrym jej imieniu. Polecane jest więc hostowanie stron WWW poza siecią firmy, u operatora hostingu. Dzięki separacji środowisk, bezpieczeństwo firmowych serwisów znacząco wzrasta. Hosting można określić za pomocą parametrów, takich jak pojemność serwera, ilość i rozmiar baz MySQL, dostępne opcje PHP, a także limit ruchu. Typowy serwer dla małej i średniej firmy (500 MB - 1 GB pojemności, kilka baz MySQL, 300GB ruchu rocznie) kosztuje przeciętnie 200-400 zł rocznie. Jeśli firma posiada sklep internetowy o bardzo dużym ruchu, najkorzystniej wykupić dedykowany serwer z usługą bez limitu transferu - wtedy koszty mogą sięgnąć nawet 3000-5000 zł miesięcznie.

Niektóre agencje reklamowe a także niewielkie specjalizowane firmy proponują kompleksową usługę, polegającą na zaprojektowaniu, utworzeniu, skonfigurowaniu oraz hostowaniu strony WWW. Należy bardzo poważnie rozważyć takie oferty, bowiem mogą być korzystniejsze niż szukanie poszczególnych usług samemu. Obecnie także operatorzy udostępniają małym i średnim przedsiębiorstwom zintegrowane usługi łączące w sobie tradycyjną ofertę usług telekomunikacyjnych i internetowych z hostingiem.

Własny serwer

Hostowanie stron we własnym zakresie ma sens tylko wtedy, gdy firma zamierza dokonać pełnej integracji online stron z własnymi usługami i jednocześnie posiada dział informatyki, który ma wystarczającą wiedzę i zasoby dla zapewnienia usługom wymaganego poziomu bezpieczeństwa. Wbrew temu, co sugerują materiały reklamowe producentów systemów operacyjnych i aplikacji, w zabezpieczenie każdego środowiska należy włożyć bardzo dużo wiedzy, pracy a także kosztów.

Dział informatyki nie zawsze ma wystarczające zasoby, aby zapewnić bezpieczeństwo skomplikowanym systemom skojarzonym z infrastrukturą firmy (np. serwerowi Microsoft IIS połączonemu pośrednio z główną bazą firmy, z którą współpracuje firmowy system ERP). Włamanie tą drogą (poprzez wykorzystanie błędu w aplikacji, serwerze IIS, systemie operacyjnym Windows lub ustawieniach zabezpieczeń) może przynosić nieobliczalne skutki, dlatego warto dobrze przemyśleć mechanizmy, które zapewnią wymianę informacji między oboma środowiskami.

Jednym z wyjątków jest eksploatacja serwera o tak dużym ruchu, że koszt jego hostowania przewyższyłby koszt utrzymania w firmie albo systemu o wysokim stopniu skomplikowania, którego obsługa daleko wykracza poza usługi dostawców hostingu. Wtedy inwestycja we własną komórkę do spraw hostingu będzie korzystniejsza niż outsourcing usługi.


TOP 200