ZUS otwiera się na rynek

"Chcemy też, żeby audytor wykonał analizę ryzyka związanego z realizacją i utrzymaniem systemu KSI ZUS w przyszłości oraz opracował rekomendacje dotyczące ciągłości działania systemu w zakresie chociażby przetwarzania danych" - wymienia Dariusz Śpiewak. W tym czasie ZUS będzie przygotowywał warunki negocjacji umowy z Asseco.

Skazani na Asseco

Pewne jest jednak, że 10 października ZUS przedłuży umowę z dotychczasowym partnerem. "Przez najbliższe 12 miesięcy praktycznie nie mamy wyboru. To musi być Asseco" - przyznaje wiceprezes ZUS. I dodaje, że ZUS nie byłby w stanie przejąć z dnia na dzień obsługi systemu ani przekazać go żadnej firmie, gdyż dopiero po wygaśnięciu umowy stanie się właścicielem kodu źródłowego KSI ZUS. Perspektywa przedłużenia umowy z Asseco na kolejnych 12-24 miesięcy jest najkrótszą z możliwych. Czas, który pozostał do końca umowy, czyli do października, wystarczy Zakładowi na przeprowadzenie audytu i przygotowanie procedury negocjacyjnej.

Sugeruje się, aby ZUS przedłużył z Asseco umowę na rok i w tym czasie, posiadając już kody źródłowe, znalazł nowego partnera i przekazał mu system. "Taki scenariusz jest możliwy. W ZUS powstały trzy możliwe scenariusze tego, co dalej zrobimy z umową z Asseco, rozwojem i utrzymaniem KSI ZUS. Nie chcemy ich zdradzać, ponieważ zadaniem audytora będzie przygotowanie najlepszych rozwiązań z jego punktu widzenia. Chcemy te scenariusze później skonfrontować i wybrać najlepszy" - tłumaczy Dariusz Śpiewak. Audyt pomoże też podjąć decyzję, na jaki czas ZUS powinien przedłużyć umowę z Asseco, jakich obszarów powinna dotyczyć nowa umowa, czy będzie to kupowanie usług, czy wiedzy i umiejętności ludzi.

Asseco nie będzie już jednak zajmowało się wszystkimi modułami KSI. Dariusz Śpiewak podkreśla, że ZUS chce otworzyć się na rynek. "Na KSI ZUS składa się wiele różnych systemów i część z nich może być rozwijana i utrzymywana przez różne firmy" - zapewnia. ZUS chce np. po wdrożeniu systemu finansowo-księgowego, zapewnić dla niego rozwój w przetargu otwartym, ponieważ jest na tyle standardowy, że może tę usługę kupić na zewnątrz. Podobnie może być z bazą archiwum danych kont i funduszy, aplikacjami, które są zasilane tymi informacjami z modułów KSI oraz aplikacjami typu workflow, które umożliwiają automatyzację pracy użytkowników w KSI ZUS.

Został też ogłoszony przetarg na budowę Platformy Usług Elektronicznych, która usprawni obsługę Klientów ZUS oraz umożliwi załatwianie wielu spraw w ZUS przez Internet. Wykonawca tego projektu wyłoniony zostanie na przełomie maja i czerwca br. "To system warty ponad 100 mln zł. Chcemy tym pokazać, że nie zamykamy się na jednego wykonawcę, ale uruchamiamy też nowe, duże przetargi otwarte na różne systemy powiązane za pośrednictwem standardowych usług (szyny integracyjnej) z KSI ZUS" - podsumowuje Dariusz Śpiewak.


TOP 200