Z góry i z dołu

Każdemu coś innego

Wyposażenie placówek medycznych w odpowiednie rozwiązania informatyczne wymaga również zaangażowania samego biznesu teleinformatycznego, który musi zrozumieć specyficzne, niepowtarzalne potrzeby służby zdrowia. Tej branży potrzebny jest specjalizowany, dedykowany sprzęt i oprogramowanie. Potrzebne jest też specjalne, uwzględniające realia i wymogi pracy w sektorze opieki zdrowotnej podejście do projektów informatyzacji. "Musimy stosować podejście procesowe do projektowania systemów wspierających działalność zakładu opieki zdrowotnej. Tylko wtedy wdrożenie takich systemów będzie miało rzeczywiście sens" - przekonywał dr inż. Robert Mołdach, z firmy doradczej e-Fabrica, podczas tegorocznej konferencji Computerworld "IT w służbie zdrowia".

Taką potrzebę potwierdzają również przedstawiciele placówek medycznych. "Podczas wykonywania swoich obowiązków lekarz nie może myśleć o wypełnianiu programu komputerowego, musi zajmować się przede wszystkim pacjentem" - mówią. To narzuca określone wymogi wobec narzędzi informatycznych, oferowanych szpitalom czy przychodniom. Nie wszyscy producenci i dostawcy potrafią im sprostać. Żeby jednak trafić rzeczywiście z ofertą do tego sektora, muszą zrozumieć, jakich naprawdę rozwiązań potrzebuje służba zdrowia, jakie warunki i wymagania ma spełniać potrzebne jej oprogramowanie. Nie każdy bowiem potrzebuje tych samych, zunifikowanych rozwiązań. Chociaż pewne problemy pozostają wspólne dla wszystkich ZOZ-ów, to wymagania związane z rozwojem systemów IT dla służby zdrowia zależą w głównej mierze od specyfiki i zakresu działalności poszczególnych jednostek. Jedno oczekiwanie jest jednak wspólne. Wszystkie ośrodki liczą na możliwość integracji danych i wymiany informacji. To usprawniłoby organizację pracy i zwiększyło efektywność leczenia. Pomogłoby lekarzom, pacjentom i zarządzającym służbą zdrowia.

Komentarz
Sytuacja, w jakiej znajduje się teraz polska służba zdrowia, jest szczególna. W najbliższej perspektywie stoi bowiem przed nami możliwość rozwiązania wielu podstawowych bolączek tego sektora za pomocą informatyki. Co istotne, nie są to wyzwania związane wyłącznie ze stroną administracyjną funkcjonowania szpitali czy centralnej administracji w służbie zdrowia, ale jest to cała sfera ściśle powiązana z leczeniem chorych. Większość z nich wiąże się bowiem przede wszystkim z odpowiednim zarządzaniem i zagwarantowaniem dostępu do informacji. Dzięki niemu, rozwiązania IT mogą np. znacząco przyczynić się do ścisłego monitorowania i kontroli kosztów. Warto zauważyć, na podstawie doświadczeń sektora przedsiębiorstw, że implementacja zintegrowanego systemu zarządzania jest bezpośrednią przyczyną znaczących oszczędności.

Co bardziej istotne, właściwy obieg informacji pomaga także systematycznie zwiększać satysfakcję pacjentów. Dzięki udostępnieniu kluczowych informacji odpowiednim osobom we właściwym czasie, np. zespołom ratowniczym czy personelowi w sali operacyjnej, chory może szybciej uzyskać niezbędną pomoc. W kontekście całego społeczeństwa, narzędzia informatyczne przyczyniają się także do lepszego śledzenia trendów czy zjawisk. W Nowym Jorku działa obecnie system oparty na produktach SAP, który śledzi rozwój ognisk zapalnych grypy. Pozwala on na odnotowanie zmian w liczbie zachorowań czy symptomach już na poziomie pojedynczych procentów - o taką dokładność nie może się pokusić żaden zespół medyczny, a może ona dostarczyć danych, niezbędnych do natychmiastowych działań prewencyjnych. W tym i wielu innych przypadkach, kompetencje rozwiązań IT sięgają zatem znacznie poza sferę administracji.

Leszek Bartłomiejczyk, ekspert SAP ds. sektora publicznego


TOP 200