Z Unią Europejską za pan brat

Projekt ten - w ramach którego ma zostać wdrożonych szereg systemów pozwalających wyeliminować papierową dokumentację handlową i celną oraz zminimalizować kontakty przedsiębiorców z urzędami - rozpoczął się w 2009 r. Jego koszt szacowany jest na 37 mln euro i ma się zakończyć w 2013 r. Do tej pory w ramach e-Cła zrealizowano projekt związany z systemem EORI odpowiedzialnym za rejestrację przedsiębiorców i uczestników obrotu towarowego. Trwają prace nad systemem kontroli eksportu (ECS) i kontroli importu (ICS) oraz systemu do obsługi taryfy celnej. Trwają też prace analityczne nad projektami związanymi z systemami do zarządzania zasobami ludzkimi (HERMES), systemem do obsługi obrotu wyrobami akcyzowymi, Magistralą Celno-Akcyzową i Help Desk. Trwają prace związane z rozbudową infrastruktury, która ma obsługiwać wszystkie systemy Służby Celnej. Program e-Cło zakłada bowiem zlokalizowanie scentralizowanych systemów administracji celnej w budowanym w Radomiu Głównym Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów oraz dwóch ośrodkach zapasowych. Budowa radomskiego centrum danych jest elementem finansowanego z budżetu Unii Europejskiej projektu centralizacji i konsolidacji systemów celnych i podatkowych prowadzonego przez Ministerstwo Finansów od 2007 r. Jej celem jest unowocześnienie środowiska IT resortu i racjonalizacja wykorzystania zasobów sprzętowych. Skonsolidowana infrastruktura ma obsługiwać nowe lub zmodernizowane systemy - m.in. e-Deklaracje2, e-Rejestracja, e-Podatki oraz e-Cło. Całkowita wartość projektu, który ma być zakończony w 2013 r. to 167 mln zł.

Drugim projektem ściśle związanym z naszą rolą państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest System Informacyjny Schengen (SIS) stworzono na bazie traktatu z Schengen z 14 czerwca 1985 r. SIS jest największą w Europie wspólną bazą danych wspomagającą utrzymanie bezpieczeństwa publicznego i ochronę granic zewnętrznych. Baza zawiera wpisy o osobach poszukiwanych lub zaginionych, o mieniu utraconym lub skradzionym oraz o zakazach wjazdu. Bezpośredni dostęp do bazy mają m.in. funkcjonariusze Policji i Straży Granicznej, a także uprawnione instytucje, które potrzebują określonych informacji, w celu realizacji zadań służbowych (m.in. konsulaty). Polska aktywnie korzysta z SIS od grudnia 2007 r. Obecnie eksploatowaną wersją systemu SIS jest SIS 1+.

Uzupełnieniem systemu SIS jest budowany właśnie system VIS (Wizowy System Informacyjny), który posłuży gromadzeniu wniosków i danych wizowych, w tym danych biometrycznych. Zadanie podłączenia systemów organów administracji do SIS II i VIS należy do stosownego pełnomocnika rządu.

Termin zakończenia wdrożenia systemu SIS II był już wielokrotnie przesuwany. W tej chwili zakończenie prac państw członkowskim i Komisji Europejskiej nad systemem SIS II planowane jest na pierwszy kwartał 2013 r. SIS II ma zastąpić istniejący SIS, którego możliwości kończą się z powodu coraz większej ilości danych przesyłanych pomiędzy krajami UE. Wydajność SIS II ma być 5-krotnie większa. Budowany od lat SIS II kosztował już kilkadziesiąt milionów euro. Początkowo zakładano, że będzie gotowy jeszcze w 2007 r. Decydujący test systemu ma się odbyć w 2012 roku. Opóźnienia należy częściowo przypisać anulowaniu niektórych przetargów, które zostały zaskarżone w sądach przez uczestników, i zmianę wymagań przez wiele państw członkowskich już po starcie projektu. SIS II jest największym projektem informatycznym w historii UE.

Polskie przewodnictwo w Unii Europejskiej

Teraz przed Polską stoją nowe zadania związane z zapewnieniem infrastruktury informatycznej do przygotowania i obsługi przewodnictwa Polski w radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r. Przed Centrum Projektów Informatycznych MSWiA stoi zadanie udostępnienia portalu internetowego, zbudowania systemu akredytacji obsługującego spotkania Prezydencji i dostarczenia infrastruktury. Na portalu będą udostępniane obywatelom, uczestnikom spotkań, organizatorom i mediom informacje prac Rady Unii podczas polskiej prezydencji. System akredytacji umożliwi komunikację pomiędzy organizatorami a uczestnikami spotkań i będzie wspierał czynności administracyjne i organizacyjne dotyczące koordynacji logistycznej i mechanizmów zapewniania bezpieczeństwa uczestników.


TOP 200