Wykorzystaj szansę!

Można by tak wymieniać w nieskończoność. Natomiast sedno problemu tkwi gdzie indziej. Spróbuj popatrzeć przez chwilę na to wszystko z innej perspektywy! Gdybyś miał możliwość zbudowania idealnej realizacji/współpracy z biznesem od podstaw, w całkowicie nowej firmie, bez przyzwyczajeń, polityki, zaszłości - jakimi założeniami byś się pokierował?

Pierwszym, najbardziej istotnym czynnikiem byłoby zapewne pro-klienckie podejście. Rozpocząłbyś od zbudowania dobrej relacji z Twoimi wewnętrznymi klientami, nauczyłbyś się jak rozumieć ich potrzeby, w jaki sposób zarządzać wymaganiami oraz jak w konstruktywny sposób rozwiązywać spory. Tak spory! Nie czarujmy się, w każdej relacji mają miejsce spory. Sedno sprawy nie tkwi w ich braku lub nie, tylko w tym jak umiejętnie i szybko je rozwiązujemy.

Załóżmy, że zbudowałeś relację z biznesem, wręcz pomagasz biznesowi zrozumieć jego potrzeby - plus dla ciebie. Co jeszcze jest ważne?

Na Twoim miejscu przypilnowałbym, żeby szczególnie w okresie kryzysu skoncentrować się na projektach i zadaniach, które rzeczywiście przynoszą biznesowi korzyści. Do tego potrzebne jest Twoje pełne zaangażowanie, zrozumienie istoty prowadzonego przez Twoją firmę biznesu oraz umiejętne wspieranie Twoich klientów w ograniczaniu założeń projektów do takiego minimum, które przyniesie szybko, w krótkim czasie konkretne, wymierne efekty.

Jeżeli zdobędziesz umiejętności komunikacji i negocjacji pozwalające Ci na skuteczne zarządzanie zakresem wymagań oraz nauczysz się koncentrować prace na zadaniach przynoszących największą korzyść osiągniesz sukces. Tego właśnie Ci życzę.

Podwaliny sukcesu

Twój sukces w okresie kryzysu zależy od tego:

- w jakim stopniu uda Ci się zmotywować kluczowych pracowników oraz utrzymać dobrą atmosferę w całym zespole;

- w jakim stopniu usprawnisz relacje z biznesem – w jakim stopniu Wasze wzajemne zaufanie ulegnie poprawie;

- w jakim stopniu Twoja aktywność skoncentruje się na istotnych działaniach.

Czego potrzebujesz, aby to wszystko osiągnąć?

1. Szczerych, indywidualnych rozmów z pracownikami, w trakcie których postarasz się zrozumieć ich sytuację, potrzeby, plany oraz obawy.

2. Wizji na okres kryzysu, którą wspólnie z nimi wypracujesz.

3. Zbudowania dobrej atmosfery pracy.

4. Wskazania pracownikom, jak ważnymi są dla organizacji.

Wiem, że szczególnie w okresie kryzysu nie jest to łatwe. Pytanie: czy masz inne wyjście?

Proponuję też, abyś dokładnie przyjrzał się relacjom z klientami wewnętrznymi. Spotkaj się z nimi indywidualnie, porozmawiaj o przeszłości, o Waszych problemach, niezgodach, wyjaśnijcie sobie wszystko. Poznaj potrzeby klienta - naucz się przy tym słuchać, nie przerywaj, zadawaj pytania. Zobaczysz, jak zmiana Twojego podejścia szybko zaowocuje. Poczujesz już po pierwszym spotkaniu postęp w kontaktach z biznesem.

I na koniec – sprawdż, które działania są rzeczywiście ważne z biznesowej perspektywy a które mogą poczekać.


TOP 200