Współpraca systemów

ERP w sektorze finansowym ma drugorzędne znaczenie. Kluczowa jest właściwa integracja.

Podkarpacki Bank Spółdzielczy (PBS) w Sanoku wykorzystuje trzy moduły oprogramowania ERP: Kadry i Płace, Pracownicy oraz Majątek Trwały. W momencie wdrożenia ich dostawcą był Comp Rzeszów (dziś Asseco Poland), który wcześniej dostarczył bankowi również system centralny DefBank. "Zapytanie tego dostawcy o system ERP, który spełniałby wówczas niewielkie wymagania banku, było logicznym krokiem. Istotna była możliwość integracji ERP z systemem centralnym. Nie zachodziła także konieczność poszukiwania innego dostawcy" - mówi Andrzej Dubis, pełnomocnik zarządu, dyrektor Departamentu Informatyki w Podkarpackim Banku Spółdzielczym. W ten sposób bank wybrał system MAAT, na początku decydując się na moduł kadrowo-płacowy. Oprogramowanie było dostosowywane do zmieniających się potrzeb banku w miarę jego rozwoju. Kolejnym modułem był Majątek Trwały, aby zarządzanie tym obszarem było również wspomagane przez ERP.

Rozwój zakupionych systemów przebiegał dwutorowo: część modyfikacji zlecanych jest producentowi (obecnie firma CompSoft, która została wydzielona z Asseco). "Są to zmiany wymagające wykonania nowego kodu aplikacji, natomiast zmiany polegające na integracji z innymi systemami wykonuje bank własnymi siłami" - wymienia Andrzej Dubis. Przykład zamówienia modyfikacji u producenta to wykonanie automatycznego generowania i rozsyłania w formacie PDF paska płacowego pocztą elektroniczną do pracowników. Integracja z serwerem pocztowym wykonana została przez informatyków PBS. Przykład zmian własnych to m.in. integracja z rozwiązaniem LDAP (autoryzacja pracowników), polegająca na automatycznej blokadzie dostępu do poczty elektronicznej pracownika oraz do wykorzystywanych przez niego modułów ERP. I odwrotnie - możliwe jest automatyczne stworzenie konta e-mail dla pracownika i dostępu do podstawowych programów używanych w banku w momencie zakończenia rejestracji jego konta w systemie MAAT. Inny przykład to integracja modułu Majątek Trwały z systemem księgowym banku umożliwiającym automatyczne generowanie not księgowych, dotyczących środków trwałych na kontach banku.

Większe wymagania

"Wykorzystujemy jedynie prostą funkcjonalność SGW. Raporty i analizy opieramy na hurtowni danych. Rachunkowość transakcyjna (automatyczne schematy księgowań dotyczące transakcji klienta) jest natomiast prowadzona poprzez system centralny defBank"

- Piotr Polka, dyrektor zarządzający IT, Bank Pocztowy

"Obecnie wymagania banku wskutek zmiany sytuacji rynkowej i prężnego rozwoju są zdecydowanie większe" - mówi Andrzej Dubis. Z jednej strony osiągnięto korzyści z szybkiej automatyzacji procesów, ale z drugiej strony pojawił się problem powstawania "wysp", które trzeba integrować z coraz to nowymi aplikacjami i zmieniającym się systemem księgowym banku. System dedykowany przez producenta przede wszystkim organizacjom produkcyjnym nie wspiera wszystkich specyficznych potrzeb sektora bankowości spółdzielczej. Z tego powodu bank rozwija niskim kosztem posiadaną platformę, jednocześnie analizując ofertę systemów ERP, w celu znalezienia rozwiązania, które zapewni dodatkowe moduły niewspierane przez posiadany system, np. Zamówienia zintegrowane z Obsługą Płatności czy dedykowana pod bank gospodarka magazynowa. "Bank potrzebuje jednego systemu ERP, który objąłby kilka obszarów i umożliwił zintegrowane zarządzanie niestandardowym przedsiębiorstwem, jakim jest bank" - mówi Andrzej Dubis. "W ciągu najbliższych lat bank będzie poszukiwał systemu ERP, który zawiera obsługę jak największej liczby obszarów biznesowych, a jednocześnie może być skonfigurowany w dedykowany sposób dla obsługi współczesnego i uniwersalnego banku" - podsumowuje Andrzej Dubis.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

ERP a ubezpieczenia

Podobnie jak dla banków, dla firm ubezpieczeniowych najważniejszy jest centralny system. Priorytetem jest szybkie wprowadzanie produktów na rynek przy jednoczesnej redukcji nakładów pracy. "Najważniejsze procesy produkcyjne firmy ubezpieczeniowej dotyczą sprzedaży i obsługi ubezpieczeń oraz likwidacji szkód. W ujęciu historycznym na rynku polskim procesy te były realizowane początkowo na papierze, w latach 90. zaczęły być wspierane przez rozwiązania oddziałowe. Po roku 2000, wraz z rozwojem infrastruktury sieciowej, nastąpiła konsolidacja tych rozwiązań do systemów scentralizowanych" - mówi Dariusz Jankowski, CIO w firmie Proama. Zintegrowany, ubezpieczeniowy system informatyczny składa się z kilkunastu modułów głównych. Dlatego każdy system centralny musi zostać dostosowany do specyfiki danej firmy i rynku, na którym funkcjonuje. Przy jego wyborze obok funkcjonalności istotna jest elastyczność mechanizmów konfiguracyjnych. Odpowiednio przygotowany system potrzebuje jeszcze integracji z innymi systemami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Dominują dwa podstawowe sposoby poprzez webservices oraz wsadową wymianę danych. "Dostępne na rynku systemy ubezpieczeniowe są bogate w funkcjonalności i dojrzałe, jednak nie pokrywają one absolutnie wszystkich potrzeb firmy ubezpieczeniowej" - mówi Dariusz Jankowski. Z tego powodu typowym rozwiązaniem jest integracja systemu ubezpieczeniowego nie tylko specjalizowanymi systemami, takimi jak: systemy komunikacji, wyceny ubezpieczeń, systemy eksperckie czy partnerów zewnętrznych, ale także z systemami wspierającymi zarządzanie firmowym zapleczem, takimi jak: księga główna, kadry i płace czy system zarządzania dokumentami.

Moduły systemu ERP stosowane w Podkarpackim Banku Spółdzielczym:

- Moduł Kadrowo-płacowy:

Umożliwia m.in. drukowanie oraz tworzenie według zawartych w słownikach miejsc powstawania, elektroniczne przelewy na konta pracownicze, kosztów oraz ich standardowe przypisanie do poszczególnych pracowników. Pozwala na automatyczne lub ręczne zamykanie policzonych list płac, co zapewnia wysoki poziom ochrony informacji i spójność danych z wydrukowanymi listami płac.

- Moduł Pracownicy

Jego rolą jest pełna obsługa ewidencji danych kadrowych i płacowych, połączona z kilkudziesięcioma standardowymi zestawieniami kadrowo-płacowymi.

- Moduł Majątek Trwały

Służy do efektywnego zarządzania składnikami majątku trwałego. Pozwala na prowadzenie kompleksowej obsługi ewidencji i rozliczeń środków trwałych, środków niskocennych, wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałych składników majątku trwałego, będących w ewidencji firmy. Ewidencja zdarzeń odbywa się na podstawie dokumentów przyjęcia, likwidacji, zmiany użytkownika, zmiany miejsca użytkowania, ulepszania i zmniejszania wartości. Moduł pozwala na ujęcie amortyzacji w aspekcie bilansowym i podatkowym.

Andrzej Dubis, pełnomocnik zarządu, dyrektor Departamentu Informatyki, Podkarpacki Bank Spółdzielczy

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200