Współpraca procentuje
- Adam Jadczak,
- 30.10.2000
Polmos Zielona Góra jeszcze w tym roku udostępni partnerom handlowym system, umożliwiający składanie zamówień przez Internet.
Polmos Zielona Góra jeszcze w tym roku udostępni partnerom handlowym system, umożliwiający składanie zamówień przez Internet.
Ostatnie zmiany na polskim rynku producentów alkoholi zaważyły na decyzji kierownictwa Lubuskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych Polmos SA w Zielonej Górze o wdrożeniu systemu handlu elektronicznego. Firma jest jednym z ok. 20 producentów działających w Polsce. Zdaniem przedstawicieli zielonogórskiej firmy, w ciągu kilku lat na rynku pozostanie ich jedynie 5-6. Do końca tego roku większość Polmosów ma być sprywatyzowana.
W sierpniu br. rząd zdecydował o sprzedaży praw do marek produkowanych przez nie wódek. Większość z nich przejęły bogatsze Polmosy. W ramach zorganizowanego przetargu zielonogórski Polmos objął na własność markę Wódki Luksusowej. Firma produkuje także whisky i gin. "Ten rok jest dla nas przełomowy. Rynek stał się bardziej normalny, ponieważ każdy z Polmosów ma własną markę, którą może promować. Jednocześnie do końca roku wejdzie do naszej firmy inwestor strategiczny" - mówi Marek Kloc, koordynator ds. informatyki w Lubuskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych Polmos SA w Zielonej Górze.
Podążać za zmianą
"W Polsce coraz szybciej rozwijają się duże sieci handlowe, które mają lepsze systemy informatyczne i większe zaplecze. Są także jednymi z najbardziej pewnych klientów. Zaczęliśmy więc zastanawiać się, w jaki sposób usprawnić kontakty z nimi oraz dużymi hurtowniami alkoholi w Polsce" - opowiada Marek Kloc. "Chcieliśmy jednocześnie zwiększyć przywiązanie klientów do firmy" - dodaje.
Rozwiązanie problemu zaproponował partner technologiczny Polmosu - JBA Polska. Firma od 1994 r. współpracuje przy rozwoju systemu klasy MRP II/ERP należącego do firmy - JBA System 21. Przedstawiciele JBA zasugerowali wdrożenie systemu handlu elektronicznego, który pozwoliłby na składanie zamówień przez Internet. Rozwiązanie to zostało opracowane przez specjalistów JBA Polska z wykorzystaniem pakietu IBM WebSphere i komponentów Enterprise Java Beans. Firma nie ma bowiem gotowego rozwiązania handlu elektronicznego.
Partner zielonogórskiego Polmosu partycypuje także częściowo w kosztach projektu. Polmos nie będzie miał jednak praw wyłączności do gotowego produktu. Już wcześniej JBA - tylko na potrzeby Lubuskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych - stworzyła moduł naliczania akcyzy.
Uruchomienie przed gwiazdką
System internetowy został po raz pierwszy zaprezentowany partnerom firmy podczas targów Polagra w Poznaniu, które odbyły się w październiku br. Przedstawiciele zielonogórskiej firmy próbowali zainteresować nowym rozwiązaniem klientów. Według ich deklaracji, pierwsi partnerzy mają korzystać z nowego systemu jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia.
Przedstawiciele Lubuskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych - wspólnie z partnerem - opracowali listę założeń, które miał spełnić system. "Musieliśmy w nim odzwierciedlić m.in. wielkość rabatu dla partnera w zależności od ilości zakupionego przez niego alkoholu. Chcieliśmy, aby na pojawiającym się przed nim ekranie umieszczony był pasek, który w formie graficznej zaprezentuje, jaką ilość towaru klient powinien w danym miesiącu jeszcze kupić, aby uzyskać większy upust" - twierdzi Marek Kloc.
Klienci za pośrednictwem systemu mogą dokonać przeglądu faktur, sprawdzić stan magazynów i uzyskać informacje o aktualnych promocjach. "Większość klientów składa stałe zlecenia, będą mogli więc przy kolejnym połączeniu modyfikować jedynie poprzednie zamówienie" - mówią przedstawiciele Polmosu z Zielonej Góry. Być może w przyszłości rozwiązanie to będzie wykorzystywać także technologie personalizacji informacji.
Maksymalnie automatycznie
Kolejnym wymogiem postawionym przez Polmos z Zielonej Góry była integracja aplikacji handlu elektronicznego z systemem klasy MRP II/ERP. "Klient musi mieć na bieżąco informację o tym, czy zamawiany przez niego towar jest dostępny w magazynie. My z kolei musimy kontrolować limit kredytu kupieckiego. Chcieliśmy także, aby informacja o złożonym zamówieniu trafiała od razu do magazynu" - opowiada Marek Kloc. Powstały więc interfejsy pomiędzy systemem handlu elektronicznego a modułami obsługi sprzedaży, gospodarki magazynowej i finansowo-księgowym JBA System 21. Jako interfejs użytkownika stosowana jest przeglądarka WWW. Natomiast w Polmosie Zielona Góra znajduje się system zarządzający prawami dostępu. "Zamówienie może złożyć centrala klienta dla wszystkich hurtowni w Polsce, ale także poszczególne jego magazyny. Każdy z tych klientów będzie miał inne uprawnienia" - mówi Marek Kloc.
Z internetowego systemu Polmos Zielona Góra mają także korzystać pracownicy w terenie. Każdy z nich, przed odwiedzinami u klienta, będzie mógł uzyskać niezbędne informacje o nim, np. historię ostatnich zamówień.