Wspólnota w procesie

Modeler i portal

Opisane wyżej możliwości portali prezentujących procesy można wykorzystać szerzej wdrażając wybrane elementy dynamicznego zarządzania procesami. Podzielenie się, poprzez wprowadzenie komentarza, informacją o czynnościach nieuwzględnionych w opisie procesu (a które zostały faktycznie wykonane) lub wykorzystanie mikrobloga czy forum jako narzędzi do zbierania dodatkowych informacji i konsultacji przed podjęciem decyzji, to de facto możliwość dynamicznego rozszerzania opisu procesu zależnie od potrzeb jego konkretnego wykonania. W konsekwencji, pozwala to na odrzucenie konieczności przewidywania wszystkich działań w procesie, a więc na znaczne skrócenie czasu i obniżenie kosztów identyfikacji procesów, a równocześnie przyspieszenie efektów wdrożenia w organizacji.

Portale nie wymagają posiadania systemu wykonawczego kierowanego procesami, dzięki czemu dzielenie się przez wykonawców procesów wiedzą o rzeczywistych potrzebach oraz sposobie realizacji procesów, możliwe jest przy minimalnych nakładach finansowych. Od zaangażowania liderów procesów i kierownictwa przedsiębiorstwa oraz konsekwencji w działaniu zależy, czy te nowe możliwości będą rozwijane, czy też zostaną szybko zapomniane.

Modeler i portal zarządzania procesami powinny zapewnić możliwość mobilnej pracy, bo większość potrzeb wymiany informacji, a także cennych uwag powstaje w czasie realizacji procesów, a więc zazwyczaj daleko od firmowego biurka. Z drugiej strony, trwająca realizacja procesu wymaga, aby uwaga mogła być udzielona w czasie pracy, a więc zazwyczaj w ruchu. Równocześnie, technologie mobilne pozwalają na wymianę informacji z osobami współrealizującymi procesy od strony dostawców czy też klientów, tak aby można było optymalizować proces wykraczający poza jedno przedsiębiorstwo (prosta, szybka wymiana informacji między pracownikami przedsiębiorstwa i jego partnerów biznesowych, np. w formie maili dostępnych w BlackBerry).

Dla większej efektywności

Identyfikacja i udostępnienie opisów standardowych procesów oraz poszerzanie wymiany wiedzy między wykonawcami procesów są głównymi celami wdrożenia zarządzania procesowego w organizacjach na pierwszym poziomie dojrzałości procesowej. Współczesne technologie IT nie tylko ułatwiają realizację tego zadania, ale także umożliwiają zainicjowanie w organizacji zmian kulturowych, bez których zarządzanie procesami staje się kolejnym, odgórnie narzuconym obowiązkiem. Aby przyspieszyć i zwiększyć efekty wdrożenia zarządzania procesowego w organizacji, należy wyjść poza modelery i poprzez portale pozwolić wszystkim zainteresowanym na dostęp do wiedzy zawartej w modelach procesów. A także na ich ciągłe ulepszanie i dopracowywanie poprzez niczym nieskrępowaną wymianę opinii, sugestii, propozycji zmian, pozwalając innym na śledzenie dyskusji i choćby tylko bierne uczestnictwo. Należy pamiętać, że - jak twierdzi Peter Senge - "organizacjami, które naprawdę zwyciężą w przyszłości, będą te, które odkryją, jak wykorzystać ludzkie zaangażowanie i możliwości uczenia się na wszystkich ich szczeblach".


TOP 200