Wplatanie w PLODETTE

Wdrożenia EDI w projektach ODETTE w Europie

Najpowszechniejszym zastosowaniem EDI są - wdrożone nie tylko w przemyśle motoryzacyjnym - etykiety transportowe, wykorzystujące kody paskowe. Poza etykietami, elektroniczna wymiana danych w przemyśle motoryzacyjnym Europy waha się od prawie całkowitego objęcia tym systemem wszystkich zakładów branży (Szwecja) do tworzenia podstaw systemu (Polska, Czechy).

W Szwecji, w sektorze motoryzacyjnym objętych jest systemem 729 firm, reprezentujących 1128 związków partnerskich stosujących EDI i zajmujących się etykietami transportowymi. Istniejąca baza obejmuje nie tylko kontrahentów ze Szwecji, ale także w innych krajach świata, m.in. w Japonii. Praktycznie system objął wszystkich zainteresowanych i na razie nie przewiduje się jego rozszerzenia na inne grupy użytkowników.

We Francji organizacja ODETTE "GALLA" posiada 374 firmy członkowskie i jest znaczącym partnerem handlowym dla 1400 firm używających połączeń bezpośrednich lub telekomunikacyjnych centrów usługowych.

W Niemczech istniał jeszcze przed wprowadzeniem ODETTE system własnych standardów VDA. Obecnie wszystkie nowe komunikaty tworzy się zgodnie ze standardem ODETTE, a tysiące firm używających dotychczas VDA przechodzi na nowy system. Od września 1992 r. do sierpnia 1993 r. nastąpił 70% wzrost zastosowania ODETTE. Istnieje 693 połączeń w tym systemie.

We Włoszech głównym obszarem zastosowań są komunikaty faktur i finansowe, choć obecnie punkt ciężkości przenosi się na komunikaty związane z dostawą towarów. Włosi prowadzą także sekcję narodową Slowenii w ODETTE. Wdrożenia we Włoszech obejmują 1353 firmy współpracujące w ramach systemu. W Hiszpanii istnieje aż 11 producentów samochodów, ale wszystkie zakłady są własnością firm obcych. Takie nasycenie producentów sprzyja wprowadzaniu ujednoliconych sposobów komputerowej wymiany danych. Hiszpania była zawsze bardzo aktywna na tym polu, EDI stosuje 386 firm, a ok. 1200 używa etykiet transportowych.

Wielka Brytania była kolebką projektu ODETTE i jest jednym z pierwszych krajów opracowujących i wprowadzających standardy EDI we wszystkich dziedzinach. W Anglii znajduje się sześciu głównych producentów samochodów. Na ich rzecz pracują dostawcy nie tylko miejscowi, ale i mający swe siedziby w innych krajach Europy. W Wielkiej Brytanii przeszło 700 firm używa standardowych komunikatów ODETTE. Mniejsze, niż należałoby się spodziewać, jest zainteresowanie firm etykietami transportowymi. Intensywna akcja szkoleniowa powoduje jednak ciągły wzrost liczby firm powszechnie stosujących etykiety transportowe. Użytkownikami standardów ODETTE i EDI oraz etykiet transportowych są w W. Brytanii także przemysł stalowy i kolejnictwo.

W Krajach Beneluxu, które poza General Motors Belgia nie mają większych producentów przemysłu motoryzacyjnego, ok. 50 firm używa EDI i tyleż samo etykiet transportowych. W niedalekiej przyszłości Belgia korzystać będzie z usług ODETTE Holandia.

Zastosowanie EDI przynosi w tych wszystkich krajach zaskakująco korzystne wyniki finansowe. Przykładem może być zwolnenie ok. 80% powierzchni magazynowej w fabryce Rover w Birmingham czy produkcja samochodów Volvo z bieżącą dostawą tapicerki, bez jej magazynowania.

Doświadczenia europejskiego przemysłu motoryzacyjnego oraz udane próby wdrażania standardów ODETTE w Polsce dobrze rokują dalszej działalności PLODETTE.


TOP 200