Wpisani w biznes
- Andrzej Gontarz,
- 05.10.2007
Efektywność i opłacalność
W przesyłanych przez firmy ankietach jest coraz więcej informacji nie tylko o technicznych aspektach wykorzystywanych rozwiązań, ale też o korzyściach biznesowych związanych z ich stosowaniem, o ich wpływie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, usprawnianie procesów biznesowych itp. Rośnie świadomość właściwego miejsca technik informacyjnych w strukturze organizacyjnej i zadaniowej firmy oraz ich rzeczywistego znaczenia dla realizacji podstawowych zadań i celów biznesowych. Widać, że dzisiaj już myśli się przede wszystkim o zbieżności strategii rozwoju IT ze strategią i celami rozwoju organizacji.
Korzyści związane z wykorzystaniem narzędzi i rozwiązań informatycznych zauważalne są już w odniesieniu w zasadzie do wszystkich występujących w organizacji funkcji i procesów. Może to być równie dobrze rachunkowość finansowa, podatkowa, zarządcza, pomiar wydajności i informacja biznesowa, projektowanie, jak i gospodarka magazynowa, sprzedaż, zaopatrzenie czy HR lub zarządzanie projektami. Może to być realizacja zamówień, podejmowanie decyzji, zarządzanie firmą, raportowanie, budżetowanie, kontrola kosztów, sprzedaż. W zależności od specyfiki firmy, branży czy rodzaju działalności różne funkcje czy procesy wysuwają się na pierwszy plan.
Powszechnie wśród korzyści wynikających z zastosowania rozwiązań IT wymieniana jest integracja funkcjonowania organizacji na różnych poziomach i w różnych dziedzinach - od integracji samych systemów informatycznych i wykorzystywanych technologii po integrację zadań, funkcji i procesów biznesowych. Bardzo ważnym miejscem, gdzie wyraźnie widoczne są pozytywne efekty stosowania narzędzi IT, są finanse i księgowość. Tutaj mówi się o usprawnieniu przepływów środków finansowych, poprawie płynności finansowej, zmniejszeniu kosztów działalności, optymalizacji procesów związanych z obsługą finansowo-księgową. Ważne miejsce zajmują systemy IT w procesie kontrolingu.
Bardzo często celem wdrażania IT jest także wsparcie procesu sprzedaży (szybka realizacja zamówienia) i logistyki. Ważne miejsce zajmuje też możliwość wykorzystania narzędzi IT do robienia analiz i raportowania. Informatyka wspiera także procesy komunikacji z partnerami biznesowymi - klientami, dostawcami, odbiorcami i kooperantami. W sektorze publicznym odczuwalna jest poprawa sprawności funkcjonowania instytucji lub urzędu, łatwiejszy stał się dostęp do informacji, dzięki czemu łatwiej i szybciej można załatwić sprawę i obsłużyć interesantów.
- Rozwój IT jest coraz mocniej uzależniony od celów działania organizacji oraz wynika z rzeczywistych potrzeb i wyzwań pojawiających się w związku z jej rozwojem.
- Projekty IT są coraz bardziej przemyślane i coraz mocniej wpisane w strategie rozwoju. Coraz częściej i dokładniej oceniane są ekonomiczne efekty inwestowania w informatykę.
- W wielu ankietach pojawia się zapis, że zinformatyzowane zostały wszystkie działy firmy czy instytucji, a każdy z pracowników posiada dostęp do komputera.
- Informatyzacja ma charakter ciągły i wciąż jest miejsce na doskonalenie stosowanych rozwiązań, wprowadzanie nowych, przechodzenie na inne, bardziej wydajne czy użyteczne.
- Firmy, które osiągnęły już wysoki stopień nasycenia technikami informacyjnymi, wpadły w swoistą spiralę informatyzacji. Nowe wdrożenia pociągają za sobą następne.
- Zauważalna jest integracja używanych rozwiązań, nie istnieje już potrzeba ręcznego przenoszenia danych bądź wielokrotnego wprowadzania informacji do różnych systemów.
- Widać integralne, całościowe podejście do wdrażania informatycznych rozwiązań. Informatyzacji nie podlegają już działy czy departamenty, lecz całe firmy i instytucje.
- Komputery pojawiają się coraz częściej także w halach fabrycznych, dzięki nim np. mistrz zmianowy na produkcji ma dostęp do rysunków technicznych czy harmonogramów pracy.
- Coraz większa jest grupa pracowników, którzy korzystają z zaawansowanych rozwiązań mobilnych. Nowym zjawiskiem jest pojawiająca się grupa pracowników zdalnych.
- Coraz częściej dział informatyki dysponuje własnym, wydzielonym budżetem, a szefowie IT są członkami bądź doradcami zarządu.