Wielkie dane w polskich organizacjach

Miarodajne statystyki na temat wykorzystania i planowania wdrożeń big data dało się wydzielić także dla kilku innych sektorów.

Wielkie dane w polskich organizacjach

Powody niepodejmowania projektów wdrożeniowych w zakresie big data

Uwagę zwracają licznie deklarowane przez respondentów braki jakichkolwiek planów wdrażania rozwiązań big data w firmach i instytucjach związanych z przemysłem ciężkim i wydobyciem, administracją oraz nauką i edukacją. Jako cechę wspólną wspomnianych sektorów można wskazać fakt, że często nie kierują swoich usług bezpośrednio do klientów końcowych bądź nie działają stricte w logice rynkowej. Branże te stawiają większy nacisk na procesową stronę przetwarzania danych, poprawę działalności operacyjnej oraz integrację różnych źródeł danych.

W przypadku administracji publicznej wyjaśnienie niewielkiej liczby zrealizowanych i planowanych wdrożeń infrastruktury i narzędzi analitycznych big data wymaga bardziej kompleksowych wyjaśnień niż rzekomo immanentnie związany z nią niski poziom innowacyjności. Mimo że administracja dysponuje ogromnymi zasobami różnorodnych danych, których właściwa analiza mogłaby zasadniczo poprawić wydajność instytucji i szczelność ich systemów, obostrzenia związane z bezpieczeństwem oraz ochroną danych osobowych utrudniają, bądź wręcz uniemożliwiają wdrożenia potencjalnie przynoszące oszczędności. Żeby daleko nie szukać: analityka zdarzeń i usług medycznych gromadzonych w ramach platformy P1 zestawiona z posiadanymi przez ZUS danymi na temat świadczeń mogłaby poprawić jego system aktuarialny. W świetle prawa, z uwagi na ochronę prywatności ubezpieczonych, działania takie nie są jednak dozwolone. Innym problemem sektora administracji publicznej są trudności w pozyskaniu wykwalifikowanych specjalistów – pensje profesjonalnych analityków IT dalece wykraczają poza możliwości urzędów i ich jednostek pomocniczych, co wyraźnie utrudnia im konkurowanie z pozostałymi branżami na rynku pracy. Brak specjalistów utrudnia z kolei propagowanie wewnątrz organizacji wiedzy na temat korzyści z wdrażania rozwiązań big data, co skutkuje brakiem długofalowej strategii w tym zakresie.

Pomijając tendencje wynikające z sektorów gospodarki, dlaczego organizacje rezygnują z realizacji projektów big data? Wskazać można trzy zasadnicze powody. Po pierwsze niektóre firmy mogły dotąd nawet nie słyszeć o podobnych rozwiązaniach, przez co nie miały jeszcze okazji przeprowadzić analizy zasadności wdrożenia. Po drugie nawet po świadomym przeprowadzeniu takiej analizy firmy zorientowane już w możliwościach i kosztach związanych z wdrażaniem systemów big data mogły świadomie uznać, że w ich przypadku nie opłaca się podejmować tego typu inwestycji, bowiem nakłady przewyższać będą potencjalne profity. Po trzecie powodem zarzucenia koncepcji wdrożenia może być brak zrozumienia potrzeby kompleksowego analizowania danych ze strony biznesu. To problem, który wskazało aż 22% respondentów deklarujących napotykanie przeszkód przy realizacji takich projektów.

W poszukiwaniu korzyści i zastosowań

Na przeciwległym biegunie znajdują się sektory: ICT, mediów, reklamy i wydawnictw, a także finansów, bankowości i ubezpieczeń oraz: FMCG, handlu i dystrybucji. Branże te znacznie częściej deklarują posiadanie rozwiązań big data bądź plany ich wdrożenia.

Media i reklama to branża szukająca korzyści przede wszystkim w profilowaniu klientów i ich potrzeb oraz poprawie skuteczności kampanii reklamowych. Sektor finansów, bankowości i ubezpieczeń cechuje szczególnie silne zainteresowanie adaptacją technologii analityki wielkich wolumenów danych – aż dziewięciu na jedenastu respondentów wywodzących się z tego sektora zadeklarowało planowanie bądź wykorzystywanie platform big data. Branża finansowa i ubezpieczeniowa stawia przede wszystkim na analizowanie potrzeb klientów i lepsze profilowanie produktów, a także analitykę mającą pomóc w wychwytywaniu oszustw i malwersacji oraz ich zapobieganiu w przypadku ubezpieczycieli – rozwijaniu systemów aktuarialnych. To ostatnie wspierane będzie nie tylko dzięki danym tworzonym w ramach instytucji finansowych i ubezpieczeniowych, ale także za pomocą analizy danych, m.in. z mediów społecznościowych, co już zdążyło wzbudzić kontrowersje.

To wskazuje, że duże zainteresowanie rozwiązaniami big data widać zwłaszcza w branżach skupiających się na docieraniu do klienta końcowego. Dzięki analizowaniu spływających do firm szerokim strumieniem danych mają możliwość lepszego profilowania ofert produktowych i usługowych tak, aby zwiększyć sprzedaż i dotarcie, co z kolei skutkuje jeszcze większą ilością danych oraz jeszcze lepszymi informacjami generowanymi na ich podstawie. Tendencja ta staje się tym bardziej widoczna, im większa jest skala działalności danej organizacji.


TOP 200