W poszukiwaniu klienta

Ograniczone tempo przyrostu liczby abonentów telewizji IP w TP nie oznacza jednak, że operatorzy sieci telewizji kablowych - dotąd panujący na tym rynku - mogą lekceważyć TP. Wykorzystując swoje atuty kompetencyjne, a także modele biznesowe sprawdzone przez FT na innych rynkach, może rozwijać innowacyjne rozwiązania usługowe i techniczne. TP wykupiła satelitarną platformę cyfrową, oferuje interesujące rozwiązanie techniczne wypożyczalni filmów i wyraźnie pracuje nad integrowaniem oferty dostępu do usług. Na razie nie ujawnił się potencjalny związek projektu IP TV z telewizją internetową zbudowaną na portalu Wirtualnej Polski, chociaż wykorzystanie doświadczeń przy rozwoju usług interaktywnych wydaje się naturalne.

Przekazy wideo, którym blisko do telewizji internetowej oferują zresztą w bardziej lub mniej zaawansowanej formie chyba już wszystkie portale. W tym przypadku ewidentnie barierą popytu jest na razie zasięg i przepustowość łączy szerokopasmowych. TVP rozwija też cały czas funkcjonalności platformy iTVP, oferując dostęp do zasobów wyprodukowanych programów. Niestety projekt cyfryzacji i udostępniania starszych zasobów archiwalnych telewizji publicznej posuwa się bardzo powoli.

Nakarmić treścią

Uczestnicy sektora od dłuższego czasu nie stronią od finansowania przedsięwzięć związanych z wytwarzaniem treści. Udziału w TP czy Polkomtela w produkcji filmów i koncertów nie należy rozpatrywać tradycyjnie w kategoriach sponsoringu, czy też odrębnych projektów biznesowych, gdzie inwestor zarabia na późniejszej sprzedaży praw. To też gromadzenie informacji o biznesie medialnym, zdobywanie przyczółków na tym odmiennym i bardzo złożonym rynku. W podobnych kategoriach należy oceniać finansowanie przez Agorę seriali telewizyjnych oraz poszukiwanie okazji do innowacyjnych produkcji, np. wyprodukowanie serialu internetowego Nicola.

Sektor zdobywa też powoli miejsce na rynku transmisji sportowych, nie tylko poprzez reklamy i obecność na koszulkach zawodników. TP uruchomiła kanał Orange Sport i Orange Sport Info. Wszystkie telewizyjne platformy cyfrowe walczą o prawa do transmisji i pracują intensywnie, aby wykorzystać nowe możliwości techniczne, np. transmitując wszystkie mecze finału ligi równocześnie. Od tego już tylko krok do zamawiania konkretnych transmisji, obrazów z wielu kamer i wszystkiego co się kojarzy z telewizją interaktywną. Czeka nas nieco zaskakujący eksperyment rynkowy w dziedzinie telewizji mobilnej DVB-H, przeznaczonej do oglądania tzw. impulsowego na telefonach komórkowych. Operatorzy komórkowi po niełatwych negocjacjach porozumieli się co do utworzenia konsorcjum Mobile TV, ale przetarg na rezerwację częstotliwości wygrała mało znana niewielka spółka z Zamościa INFO-TV- FM zajmująca się dotąd głównie budową i eksploatacją ok. 30 obiektów nadawczych oferowanych nadawcom radiowym i telewizyjnym.


TOP 200