W polskich firmach blogują

W LUKAS Banku zdecydowaliśmy się na stworzenie intranetu w oparciu o platformę … blogową. Dlaczego tak? Odpowiedź jest prosta. Czas naglił, nic się nie działo, a z punktu widzenia komunikacji wewnętrznej dobry intranet stawał się coraz ważniejszy. Do tego, zarząd nie miał na zbyciu paru milionów. Po szybkiej analizie opensource’owych CMS i platform blogowych, wybór padł na WordPressa. Jest to rozwiązanie dobre pod względem użyteczności dla osób, które na co dzień będą musiały umieszczać w intranecie różnego rodzaju informacje. Poza tym okazało się, że dla tego rozwiązania dostaniemy wsparcie… ze strony IT.

Dzięki stworzeniu intranetu na WordPressie, udało się nam uzyskać rodzaj "firmowego bloga", gdzie nie tylko goszczą firmowe wiadomości. Dział PR LUKAS Banku z dnia na dzień coraz efektywniej wykorzystuje możliwości LUKASnetu (tak został nazwany intranet w LUKAS Banku). I coraz więcej pracowników tam zagląda. A wszyscy ciężką pracą dążymy do ideału wspomnianego powyżej.

Dla pracowników i klientów

Wdrażanie nowoczesnych narzędzi budowania i zarządzania wiedzą jest możliwe nie tylko w firmach związanych z technologiami informatycznymi, choć zapewne w ich przypadku może być to łatwiejszy proces. W firmach branży IT pracownicy mają stałą styczność z systemami oprogramowania i można tutaj mówić o minimalnym procesie wdrożenia. Takie narzędzia tworzy się często spontanicznie, "oddolnie" i używa natychmiast.

Dla firm spoza branży IT wskazane jest dostarczyć rozwiązanie jasno oferujące swoje funkcje i przynajmniej luźno związane ze standardami wzornictwa firmowego (tzw. Corporate Identity). To sprawia, że do wdrażanej nowości pochodzi się z mniejszym dystansem i jest ona traktowana jako naturalna kolej rzeczy zawiązana z rozwojem własnej firmy.

Wiki w firmie Viessmann, specjalizującej się w nowoczesnych rozwiązaniach techniki grzewczej, stała się dla pracowników pierwszym narzędziem do wspólnego budowania zasobów wiedzy. W zamyśle ma umożliwiać dzielenie się wiedzą pracowników i ułatwiać wdrażanie nowych pracowników. Bardzo obiecujących efektów można się spodziewać po wdrożeniu Wiki dla celów wymiany wiedzy serwisowej. Szereg spotykanych nieprawidłowości w pracy systemów grzewczych ma charakter powtarzalny. Opisanie poszczególnych "przypadków serwisowych" może znacznie ułatwić diagnozę problemu kolejnemu pracownikowi serwisu technicznego.

Kolejnym krokiem jest rozpoczęcie procesu udostępniania Wiki autoryzowanym dealerom firmy Viessmann. Od modelu "MY dajemy wiedzę WAM", przechodzimy do modelu "MY dajemy WAM narzędzie do wymiany wiedzy". W ten sposób można zwiększyć efekt skali - wzrośnie znacząco liczba potencjalnych redaktorów Wiki, doceniona zostanie rola dealerów i zyskana możliwość nabycia nowej, cennej wiedzy wprost z rynku, od dealerów. Jednocześnie, rozwój zasobów wiedzy i korzystania z niej zostaje rozciągnięty nie tylko na pracowników producenta, ale na całą organizację, włączając w to dealerów.

Doświadczenie wyniesione z wdrożenia Wiki, skłoniło firmę Viessmann do wdrażania innych, podobnych narzędzi. W ten sposób rozpoczęto wprowadzanie blogów firmowych, promujących nowe zagadnienia w sposób przystępny klientowi, w formule innej niż forma korporacyjnej strony internetowej. Przykładem może być tu Solarblog.pl, który skierowany jest głównie do klientów indywidualnych. Pojawiły się w nim nowe, jak możliwość wypowiedzenia się w badaniach sondażowych czy też wpływania na rozwój serwisu poprzez zgłaszanie tematów, jakie powinny być poruszone w kolejnych wpisach.


TOP 200