W bankach potrzeba większej współpracy IT z biznesem

Ponad 20 proc. banków nie posiada strategii biznesowej, która mogłaby służyć jako podstawa do tworzenia strategii IT, a zaledwie 15 proc. badanych banków może dziś pochwalić się wykorzystaniem narzędzi umożliwiających kontrolę i nadzór realizacji celów strategicznych.

Z badania przygotowanego przez Infovide-Matrix wynika, że współpraca IT z biznesem to ewidentnie ten obszar, który w najbliższej przyszłości powinien zostać dostrzeżony jako przynoszący największe korzyści.

Zdaniem autorów raportu z badania, bez usprawnień i podniesienia efektywności działań w obszarach współpracy pomiędzy biznesem i IT i pomiaru rezultatów coraz trudniej będzie uzasadniać wydatki na IT oraz dyskutować o możliwościach i szansach jakie IT może dostarczyć biznesowi. Jest to zadanie szczególnie ważne, gdyż przy dzisiejszym poziomie skomplikowania infrastruktury informatycznej nie jest już możliwe efektywne zarządzanie organizacją przy zupełnym braku systemów i rozwiązań wspierających procesy zarządcze.

Zobacz również:

  • Kredyt gotówkowy – co warto nim wiedzieć?
  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku

Tymczasem analiza wykazała istnienie różnic w horyzontach czasu planowania strategicznego pomiędzy biznesem i IT. W 15 proc. organizacji strategie biznesowe obejmują dłuższy horyzont czasowy niż strategie IT. Może to oznaczać, że IT nie jest w stanie w pełni wykorzystać informacji pochodzących z biznesu do sprawnego zarządzania swoją infrastrukturą. W 10 proc. ankietowanych instytucji występuje sytuacja odwrotna - horyzont strategicznego planowania IT jest dłuższy niż horyzont strategicznego planowania w biznesie. W pewnych obszarach - takich jak rozwój oferty - taka sytuacja może wynikać z drastycznego skracania cykli biznesowych, takich jak cykl życia produktów. Niezależenie od przyczyn mamy tutaj do czynienia z niekorzystnym zjawiskiem utrudniającym ocenę opłacalności inwestycji technologicznych, a zatem niekorzystnie wpływającym na efektywność inwestycji IT.

Z badania wynika także, że 100 % respondentów posiada wdrożony, jest w trakcie wdrożenia lub planuje wdrożenie katalogów usług - zarówno na poziomie biznesowym, jak i technicznym. Jest to odzwierciedlenie obecnego poziomu popularności biblioteki ITIL. W około 70 proc. banków dobre praktyki zarządzania usługami są na etapie wdrażania lub dopiero planuje się ich wdrożenie. Podobnie wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o wykorzystanie modeli architektury oraz tzw. map rozwoju. Ponad 70 proc. banków zapewnia wykorzystanie wyżej wymienionych narzędzi lub jest właśnie na etapie planowania czy wdrożenia.

"Zarówno popularność ITIL jak i wpływ koncepcji architektury usługowej na kształtowanie procesów oraz wspierających je rozwiązań IT sprzyjają budowaniu nowoczesnych instytucji finansowych. Doskonalenie zarządzania usługami oraz elastyczna automatyzacja procesów biznesowych z wykorzystaniem dostępnych dziś platform informatycznych zapewnia coraz wyższy poziom elastyczności organizacji w adaptacji do zmieniających się warunków prowadzenia działalności" - skomentował Bartosz Hoński z Infovide-Matrix.

Zbadany został też obszar realizacji, który odnosi się do praktyk i procesów wykorzystywanych podczas realizacji zaplanowanych zmian. Niemal 100 proc. respondentów twierdzi, że posiada wdrożone mechanizmy monitorowania portfela projektów. Podobna sytuacja istnieje w obszarze metodyk i procedur zarządzania projektami - gdzie jej posiadanie i stosowanie deklarują wszyscy ankietowani. Natomiast 20 proc. banków nie zamierza korzystać z narzędzi do monitorowania czasu pracy, podczas gdy u pozostałych są to produkty już wykorzystywane lub w trakcie wdrożenia. 100 proc. respondentów posiada wdrożone lub wdrażane plany zachowania ciągłości działania, obejmujące swoim zakresem wszystkie zasoby IT banku, jak również procesy sprzedaży, fakturowania, księgowości i obsługi klienta.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200