W Europie rosną palmtopy

Według wstępnych szacunków IDC, zachodnioeuropejski rynek komputerów typu handheld w 2003 r. powiększył się o 27,5proc. w stosunku rocznym, po raz pierwszy od 2000 r. Łącznie sprzedano 2,6 mln sztuk urządzeń PDA wobec ubiegłorocznych 1,99 mln. Na końcowy obraz wpływ miała wysoka sprzedaż palmtopów w IV kw. 2003 r.

W Europie rosną palmtopy
W okresie październik-grudzień na rynek trafiło 958 tys. PDA - o 38 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdaniem IDC, wzrost nastąpił dzięki obniżce cen oraz wprowadzeniu zestawów z modułami GPS lub aparatami cyfrowymi. W IV kw. najwięcej urządzeń sprzedał Hewlett-Packard - ponad 353 tys., notując wzrost aż o 162 proc. Udział HP wyniósł, aż 36,9 proc. wobec 19,5 proc. rok wcześniej.

Drugą pozycję zajmuje Palm. Pomimo ogromnej popularności modelu Palm Zire, spółka zanotowała spadek ilości sprzedanych urządzeń. W podsumowanym okresie udział Palma zmniejszył się o 19 proc. z 51,2 do 30 proc. Wynik producenta to ponad 287 tys. sztuk. Nowy gracz na rynku to Medion, niemiecki producent, który rozpoczął sprzedaż tanich komputerów kieszonkowych w zeszłym roku. W minionym kwartale kontrolował ok. 10 proc. europejskiego rynku (97 tys. sprzedanych sztuk). Sony (czwarte miejsce) odnotował 3,5% spadek udzialów do 7,9 proc. Japoński producent wprowadził na rynek 76 tys. sztuk, wobec 78,9 tys. rok wcześniej. Natomiast Dell sprzedał blisko 40 tys. urządzeń, co pozwoliło firmie zająć piąte miejsce w rankingu, z udziałem w europejskim rynku na poziomie 4,2%.

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
  • Szyfrowanie plików, a szyfrowanie dysku - jaka jest różnica?
W Europie rosną palmtopy
W skali całego roku europejski rynek handheldów wzrósł o 28 proc. Łącznie sprzedano blisko 2,6 mln urządzeń. Pierwsze miejsce w ogólnej klasyfikacji utrzymał Palm (udział 32,3 proc.), którego udział obniża się po raz trzeci z rzędu. Po piętach depcze mu HP (31,7 proc), dzięki poszerzonej latem ofercie i umiejętnemu, zdaniem IDC, kreowaniu swojego wizerunku jako lidera technologii bezprzewodowych i producenta wysokiej klasy komputerów handheld.

W rok po swoim debiucie, niemiecki Medion objął kontrolę na 7,9 proc. rynku. Jednak według analityków IDC, musi zmienić dotychczasową strategię polegającą na sprzedaży produktów wyłącznie w sieci Aldi. Ich zdaniem producent potrzebuje nowych kanałów dystrybucji, aby utrzymać swą dużą dynamikę. Sony oferuje przede wszystkim modele z górnej półki, a to w połączeniu ze słabą obecnością producenta w Europie przełożyło się na udział rzędu 7,4 proc. Co więcej, ponad 80 proc. sprzedaży stanowiły modele średniej klasy TJ25 oraz TJ35, wprowadzone specjalnie na okres świąteczny. Stawkę pięciu największych zamyka Dell, który w ciągu minionego roku sprzedał ponad 120 tys. urządzeń (udział 4,8 proc.).

Mimo europejskiego wzrostu, według szacunków IDC, w 2003 r. globalna sprzedaż urządzeń PDA spadnie wobec 2002 r. o blisko 8,4%.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200