W Europie rosną palmtopy
- Andrzej Maciejewski,
- 26.01.2004, godz. 14:58
Według wstępnych szacunków IDC, zachodnioeuropejski rynek komputerów typu handheld w 2003 r. powiększył się o 27,5proc. w stosunku rocznym, po raz pierwszy od 2000 r. Łącznie sprzedano 2,6 mln sztuk urządzeń PDA wobec ubiegłorocznych 1,99 mln. Na końcowy obraz wpływ miała wysoka sprzedaż palmtopów w IV kw. 2003 r.
Drugą pozycję zajmuje Palm. Pomimo ogromnej popularności modelu Palm Zire, spółka zanotowała spadek ilości sprzedanych urządzeń. W podsumowanym okresie udział Palma zmniejszył się o 19 proc. z 51,2 do 30 proc. Wynik producenta to ponad 287 tys. sztuk. Nowy gracz na rynku to Medion, niemiecki producent, który rozpoczął sprzedaż tanich komputerów kieszonkowych w zeszłym roku. W minionym kwartale kontrolował ok. 10 proc. europejskiego rynku (97 tys. sprzedanych sztuk). Sony (czwarte miejsce) odnotował 3,5% spadek udzialów do 7,9 proc. Japoński producent wprowadził na rynek 76 tys. sztuk, wobec 78,9 tys. rok wcześniej. Natomiast Dell sprzedał blisko 40 tys. urządzeń, co pozwoliło firmie zająć piąte miejsce w rankingu, z udziałem w europejskim rynku na poziomie 4,2%.
Zobacz również:
- IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
- Szyfrowanie plików, a szyfrowanie dysku - jaka jest różnica?
W rok po swoim debiucie, niemiecki Medion objął kontrolę na 7,9 proc. rynku. Jednak według analityków IDC, musi zmienić dotychczasową strategię polegającą na sprzedaży produktów wyłącznie w sieci Aldi. Ich zdaniem producent potrzebuje nowych kanałów dystrybucji, aby utrzymać swą dużą dynamikę. Sony oferuje przede wszystkim modele z górnej półki, a to w połączeniu ze słabą obecnością producenta w Europie przełożyło się na udział rzędu 7,4 proc. Co więcej, ponad 80 proc. sprzedaży stanowiły modele średniej klasy TJ25 oraz TJ35, wprowadzone specjalnie na okres świąteczny. Stawkę pięciu największych zamyka Dell, który w ciągu minionego roku sprzedał ponad 120 tys. urządzeń (udział 4,8 proc.).
Mimo europejskiego wzrostu, według szacunków IDC, w 2003 r. globalna sprzedaż urządzeń PDA spadnie wobec 2002 r. o blisko 8,4%.