W Europie bez zmian
- Andrzej Maciejewski,
- 08.12.2003, godz. 14:00
IDC podsumowała wyniki sprzedaży telefonów komórkowych w Europie Zachodniej. W okresie lipiec-wrzesień producenci dostarczyli 25,38 mln, czyli tyle samo co w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nokia straciła kilka punktów procentowych rynkowego udziału na rzecz Siemensa oraz spółki Sony Ericsson.
IDC szacuje, że odsetek sprzedanych "foto-komórek" wzrósł z 11 do 14 proc. Blisko połowa telefonów wyposażona była w kolorowy wyświetlacz. Telefony wyposażone w moduł Bluetooth stanowiły 18 proc. wszystkich sprzedanych aparatów.
Zobacz również:
- IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
- Szyfrowanie plików, a szyfrowanie dysku - jaka jest różnica?
Sklasyfikowany na drugim miejscu Siemens (4,75 mln sztuk) odnotował 28,1-proc. sprzedaży w ujęciu ilościowym, powiększając swój udział rynkowy z 14,6 proc. do 18,7 proc. Dynamiczny wzrost Siemens zawdzięcza popytowi na swoje aparaty dystrybuowane w zestawach prepaid(model A55).
W ujęciu rocznym, największy wzrost w wysokości 51 proc. odnotował Sony Ericsson, głównie dzięki sprzedaży modelu T610. W III kw. producent powiększył swój udział do 8,9 proc. z 5,9 proc. zajmując trzecie miejsce w zestawieniu IDC dla tego rejonu świata. Dla porównania, rok wcześniej trzecia była Motorola, jednak III kw. w Europie Zachodniej amerykański producent może zaliczyć do najsłabszych pod względem geograficznym. Udział Motoroli spadł z 8,5 do 63,9 proc. a liczba sprzedanych telefonów zmalała o 18,6 proc. do poziomu 1,76 mln sztuk.
Stawkę na piątym miejscu zamyka Samsung z wynikiem 1,02 mln sztuk telefonów - o 24,1 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Udział koreańskiej firmy spadł z 5,3 do 4,0 proc. O obrazie rynku w III kw. zadecydowały przede wszystkim obniżone ceny aparatów dostępnych w systemie prepaid oraz fakt, że klienci systemetycznie wymianiają dotychczasowe aparaty na nowocześniejsze, kolorowe telefony wyposażone w aparaty cyfrowe.