Usługi aplikacyjne dostawcy i perspektywy rozwoju rynku ASP
- Józef Muszyński,
- 01.04.2001
ASP to po prostu firma utrzymująca i zarządzająca pakietami aplikacyjnymi w imieniu swoich klientów, udostępniająca funkcje tych pakietów przez sieć. Aplikacje takie mogą obejmować zakres: od podstawowej usługi poczty elektronicznej, przez aplikacje pracy grupowej i składnice danych, do systemów bardzo skomplikowanych, takich jak ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management) czy CAD (Computer Aided Design). ASP świadczy klientom usługi aplikacyjne (przeważnie w okresach rozliczanych miesięcznie) oraz utrzymuje zasoby centrów danych i sieci niezbędne dla dostarczania usług. Często w centrach danych ASP są używane serwery będące własnością klienta (praktyka nazywana kolokacją).
ASP zarządza aplikacjami, przechowuje dane klientów oraz zapewnia usługi wsparcia i rozliczeń. Stosowane modele rozliczeń są różne: obciążanie za użytkownika i opłata za subskrypcję (oparta na używanych opcjach i aplikacjach) oraz model oparty na intensywności użytkowania, w którym opłaty są pobierane za transakcje, czas połączeń i inne mierzalne cechy. Negocjowanie opłat jest też często oparte na SLA (Service Level Agreement), zawieranym z klientem. Porozumienie takie określa kontraktowe gwarancje poziomu dostępności, czasu odpowiedzi oraz konsekwencje niedotrzymania uzgodnionych parametrów.
Rodzaje usługodawców i definicja ASP
Ponieważ istnieje wiele sposobów udostępniania usług aplikacyjnych - a ASP jest segmentem rynku szybko się rozwijającym - można mieć trudności z rozpoznaniem, które firmy są rzeczywistym ASP. Co więcej, na rynku dostawców usług funkcjonuje szereg różnych akronimów: FSP (Full-Service Provider), BSP (Business Service Provider), ISP (Internet Service Provider), IAHSP (Internet Application Hosting Provider), CSP (Capacity Service Provider), IPP (Internet Presence Provider) i wiele innych (zob. Tabela typów usługodawców). W praktyce firmy ASP często łączą różne typy usług. Kluczowym elementem wyróżniającym ASP jest relacja z klientem: za ASP można uznać firmę, która dostarcza usługi aplikacyjne i utrzymuje bezpośrednią relację z użytkownikiem końcowym. Jest to niezwykle ważne rozróżnienie pomiędzy uczestnikami rynku dostawców usług: wielu z nich może bowiem zapewniać pewne elementy modelu ASP, ale nie ma bezpośredniego związku z klientem.
ASP ma zapewniać kontraktowe świadczenie usług rozpowszechniania, udostępniania, zarządzania oraz wynajmowanego dostępu do aplikacji i odpowiada za bezpośrednie albo pośrednie zarządzanie oprogramowaniem aplikacyjnym lub zestawem aplikacji.
Infrastruktura ASP i zaplecze wspomagające
Infrastruktura niezbędna do dostarczania i świadczenia usług ASP zawiera zazwyczaj następujące kluczowe komponenty:
Większość ASP zapewnia dostęp do usług przez Internet, aczkolwiek w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa jest możliwe wydzielenie wirtualnej sieci prywatnej (VPN) dla użytkownika końcowego. Użytkownicy współdziałają z centrami danych, zazwyczaj poprzez przeglądarki webowe.
CDN eOPT!MA to system firmy CDN, w której CIV posiada 60% udziału, do wspomagania zarządzania i obsługi księgowości W skład systemu wchodzą moduły: Książka podatkowa/Ryczałt, Księga handlowa, Kadry/Płace, Kasa/Bank, Faktury i Magazyn. Od maja 2001 r. - w ramach usługi Internetowego Biura Rachunkowego (IBR) - rozwiązanie oferowane jest także biurom rachunkowym oraz doradcom podatkowym, którzy mogą obsługiwać swoich klientów przez Internet. Doradca podatkowy często analizuje księgi klienta na miejscu u klienta, w domu lub w biurze. Model ASP umożliwia pracę z danymi finansowo-księgowymi z każdego z tych miejsc. Usługa umożliwia między innymi przeglądanie dokumentów finansowo-księgowych zaksięgowanych przez biuro rachunkowe, sprawdzenie wysokości podatków do zapłacenia oraz wyniku finansowego, a także przesyłania dokumentów do IBR przez Internet. Dodatkowo CIV oferuje kompleksową obsługę informatyczną przedsiębiorstw, tj. całościowe zabezpieczenie potrzeb użytkownika z zakresu informatyki oraz tworzenie i dzierżawę aplikacji - według specjalnych wymagań użytkownika. |
Charakterystyczną cechą działalności ASP jest złożoność powiązań partnerskich, swoisty łańcuch zaopatrzenia, niezbędny do zapewnienia pełni oferowanych rozwiązań aplikacyjnych. Minimalny zestaw elementów składających się na taki łańcuch to: