Testowanie wydajności serwisów WWW

Zasada pracy w programie polega na stworzeniu scenariusza testu, następnie jego uruchomieniu i analizie wyników. Dla przykładu, mamy do przetestowania witrynę internetową sklepu z telefonami komórkowymi. Zakładamy określony ruch na poszczególnych podstronach serwisu – na stronę główną wchodzi 10000 użytkowników, po czym loguje się 100, a do zakupów przystępuje co czwarty. Możemy tak zaprojektować test, aby ustalić przesunięcie czasowe pomiędzy kolejnymi wejściami, logowaniami i zakupami użytkowników. Dzięki temu jesteśmy w stanie stworzyć warunki testowe bliskie rzeczywistym. Dla każdej testowanej podstrony serwisu otrzymujemy kompletne informacje w formie wykresu oraz liczbowe odnośnie do czasu odpowiedzi przy założonym poziomie obciążenia. Z tych informacji w prosty sposób określimy maksymalny akceptowalny poziom czasu odpowiedzi i poziom przesycenia, w którym serwis przestaje zachowywać się stabilnie.

Aby jeszcze bardziej zbliżyć się do rzeczywistych warunków pracy serwisu, w Apache Jmeter wprowadzono możliwość uruchomienia testów rozproszonych. Symulowanie obciążenia serwisu z jednej tylko maszyny ma swoje ograniczenia, nie można także przetestować docelowego systemu przy połączeniach z hostów o różnej szybkości łącza i jego wpływu na stabilność połączeń. Dlatego mamy możliwość skonfigurowania Apache Jmeter w architekturze typu master – slave. Serwer master zawiaduje całością testów i w nim definiujemy ich przebieg, do niego także spływają wszelkie informacje statystyczne. Serwery slave wykonują połączenia z testowanym systemem.

Testy z chmury

Testowanie wydajności serwisów WWW

Podsumowanie testu na platformie Load Impact

Coraz większe uznanie zdobywają także testy prowadzone z wykorzystaniem narzędzi dostępnych w chmurze (SaaS). Operator usługi testowania udostępnia nam swoje środowisko i oprogramowanie do przeprowadzenia testów obciążenia na dużą skalę. Za wykonane testy wnosimy jednorazową opłatę w zależności od ich skali. W jednym z popularniejszych serwisów testowych loadimpact.com mamy do wyboru cztery plany taryfowe – Small (10000 wizyt miesięcznie, symulowanie obciążenie 50 użytkowników), Medium (100000 wizyt miesięcznie, symulowane obciążenie 500 użytkowników), Large (milion wizyt miesięcznie, symulowane obciążenie 5000 użytkowników). Dla najbardziej wymagających przewidziano plan Very Large (10 milionów wizyt miesięcznie, symulowane obciążenie 50000 użytkowników). Z najniższego planu możemy skorzystać darmowo po rejestracji w serwisie, plan Medium to koszt ok. 225 dolarów, Large ok. 2000 dolarów.


TOP 200