Stary niedźwiedź się budzi

Intel dementuje pogłoski o niepowodzeniach na rynku produktów sieciowych. Firma zamierza rozszerzyć działalność sieciową w Polsce, gdzie do tej pory koncentruje się na procesorach.

Intel dementuje pogłoski o niepowodzeniach na rynku produktów sieciowych. Firma zamierza rozszerzyć działalność sieciową w Polsce, gdzie do tej pory koncentruje się na procesorach.

Media, analitycy i znawcy rynku sieciowego już od kilku lat mówią, że Intel aspiruje do tzw. grona największych firm produkujących sprzęt i oprogramowanie sieciowe - Cisco Systems, 3Com, Cabletron. W ostatnim czasie sytuacja na rynku istotnie się zmieniła, głównie za sprawą przejęć i fuzji firm, które chcą łączyć tradycyjne sieci z technologią telefoniczną. Kreowany na "czarnego konia" Intel odszedł w zapomnienie.

Stracili czy nie?

W tym roku o działalności Intela na rynku sieciowym przypomniano sobie przy okazji opublikowania przez firmę raportu zawierającego wyniki finansowe za minionych 12 miesięcy. Analitycy uważnie studiujący dokument ocenili, że dział produktów sieciowych Intela każdego roku zamyka działalność stratą 1 mld USD. Intel zaprzeczył tej informacji, ale przedstawiciele firmy nie chcieli zająć stanowiska w kwestii rentowności działu sieciowego. Nieporozumienie, ich zdaniem, wzięło się z niewłaściwego zinterpretowania przez analityków raportu, w którym wyniki działu Network Communications połączono z rezultatami działalności innych działów.

Według Steve'a Robertsa, odpowiedzialnego za kontakty z prasą, w europejskim oddziale Intela obrót działu sieciowego osiąg-nął w ub.r. ok. 1 mld USD i stanowił ok. 5% przychodu całej firmy. Dla porównania, roczne przychody Cisco czy 3Com za 1998 r. wyniosły odpowiednio: 8,5 mld USD i 5,4 mld USD. Intel podkreśla jednak, że dział sieciowy notuje największe tempo wzrostu. Na rok 1999 zakładają oczywiście lepsze wyniki niż w 1998 r.

Priorytety

Jak podkreślają przedstawiciele Intela, firma nie zamierza rywalizować z liderami rynku na polu zaawansowanych rozwiązań sieciowych. Intel chce współpracować z tymi firmami, dostarczając podzespoły do produkowanych przez nie urządzeń. Podstawowym produktem sieciowym Intela są karty sieciowe, produkowane w wersjach przeznaczonych praktycznie na wszystkie segmenty rynku. Są one rozprowadzane głównie w kanale OEM, w ramach porozumień z producentami serwerów i komputerów. Często integrowane są także na płytach głównych Intela.

Głównym adresatem pozostałych rozwiązań sieciowych Intela są małe i średnie firmy. To właśnie w tym segmencie rynku największe znaczenie odgrywają niska cena urządzenia i prostota obsługi. Przykładem produktów przeznaczonych na ten rynek są urządzenia linii InBusiness. Przełączniki i koncentratory mają, np. nie spotykane w bardziej zaawansowanych rozwiązaniach, przyciski włączania i wyłączania, które, według Intela, są bardzo przydatne w małych firmach. Linia ta oferuje również zintegrowane urządzenia o nazwie Internet Station i eMail Station, pozwalające na łatwe podłączenie całej firmy do Internetu oraz obsługę poczty elektronicznej.

Firma walczy także o rynek użytkowników indywidualnych, spośród których, zwłaszcza w USA, idea sieci domowych jest szczególnie popularna. Doskonałym przykładem urządzeń przeznaczonych na ten rynek jest wprowadzona niedawno do sprzedaży linia produktów AnyPoint. Dzięki nim można, przy użyciu istniejącej w domu sieci telefonicznej, połączyć posiadane komputery w sieć bez odkręcania choćby jednej śrubki.

Stary niedźwiedź zaspał

Zdaniem obserwatorów, Intel zbyt późno zdecydował się na włączenie do sieciowej rozgrywki: wszystkie karty zostały już rozdane. Firma przejęła jednak kilku producentów (m.in. Level One i Shiva), i ma nadzieję nadrobić stracony czas.

Intel w Polsce jest praktycznie nieznany jako producent produktów sieciowych. Przedstawiciele firmy tłumaczą, że sporo czasu zajęło im stworzenie odpowiedniego kanału sprzedaży. Według Steve'a Robertsa, w Polsce realizowano to ponad rok i prace nad kompletowaniem sieci resellerów wciąż trwają.

Intel opracował 3 programy dla swoich partnerów handlowych. W Polsce na najniższym poziomie - Intel Product Integrator (IPI) - ma uczestniczyć ok. 1000 firm, które będą sprzedawać produkty sieciowe. Na drugim poziomie - Intel Advanced Network Reseller (IANR) - będzie kilkadziesiąt firm, natomiast na najwyższym - Intel Authorized Solution Provider (IASP) - docelowo ma znaleźć się ok. 10 firm, które będą dostarczać kompletne rozwiązania oparte na sprzęcie i oprogramowaniu Intela.

"Obecnie tylko jedna firma jest pełnym uczestnikiem programu IASP. Jest nią Lumena" - mówi Łukasz Matoga, szef działu Network Communications w polskim oddziale Intela. Aby uzyskać autoryzację, firma musi mieć co najmniej 2 certyfikowanych inżynierów Intela, zdać kilka egzaminów oraz osiągać ustaloną wartość rocznych obrotów pochodzących ze sprzedaży sprzętu Intela. "Ostatnie testy zaliczają firmy Andra, Ster-Projekt i Cybertech" - dodaje Łukasz Matoga.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200